Valt het menselijke sterven te vatten op film? Onderzoekster Ira Goryainova boog haar voor cultuurmagazine Rekto Verso over het vraagstuk. Ze zocht naar vragen en antwoorden in de documentaire 'Mrs. Fang' van regisseur Wang Bing.
Valt het menselijke sterven te vatten op film? Na Fabrizio Cassol en Alain Platel in hun voorstelling Requiem pour L. laat ook de Chinese cineast Wang Bing een geslaagde poging zien in Mrs. Fang. Deze bijzondere documentaire is de komende dagen en weken ook in België te zien dankzij Courtisane, dat met Cinematek ook Wang Bings andere werk toont. Een ode aan de kracht van het documentaire genre.
De interesse voor documentaire film zit in de lift. Deels omdat het genre eindelijk zijn eigen verdiende plek heeft ingenomen in het post-truth tijdperk, deels omdat de democratisering van nieuwe technologieën ervoor gezorgd heeft dat een documentaire produceren nu even ‘snel’ en goedkoop kan als pakweg een boek schrijven.
Geen wonder dus dat er vandaag veel meer documentaires worden gemaakt. Ze duiken tegenwoordig op in de competities van alle belangrijke filmfestivals, vaak zonder onderscheid tussen fictie en non-fictie. Meer nog: de jongste jaren kapen documentaires zelfs hoofdprijzen weg als beste film. Die eer viel bijvoorbeeld Gianfranco Rosi’s Sacro GRA te beurt in Venetië, en onlangs ook Adina Pintilies Touch me not op de Berlinale.
Lees het volledige artikel op Rekto Verso