De barbaren komen!
Tijdens de Winter School geven we onze school en de kunsten in handen van onze laatstejaars en enkele ‘barbaren’ die onze educatieve instellingen in vraag stellen, uitdagen en tot leven kunnen brengen. Het is vijf na twaalf !
De Barbaren zijn hot ! Sinds de collaps van het Romeinse Rijk, de Hunnen en de Saracenen zijn ze wellicht nooit meer zo populair geweest. Barrico, Todorov, Coetzee, Conan de Barbaar etc. iedere schrijver die zichzelf respecteert wil er zich aan verwonden.
Zoals Baricco en Coetzee stellen: het politieke en culturele establishment verschrompelt en zal er in de toekomst totaal anders moeten uitzien als we niet willen afstevenen op een allesdodende (cultuur)oorlog die de barbaren buitenhoudt. Nu is er vooral angst voor die barbaren, een defensieve kramp om de instellingen te behouden, maar in werkelijkheid is het wachten op de
barbaren…om de cultuur tot leven te brengen.
Wie zijn die barbaren? Volgens de Grieken zijn het vreemden omdat ze een andere taal en/of cultuur spreken of omdat ze ongeciviliseerd zijn, geen toegang krijgen of niet geïntegreerd zijn in onze instellingen.
De barbaren komen!
Tijdens de winter school krijgen de studenten de kans om met enkele boeiende ‘barbaren’ kennis te maken: Pitcho Womba Konga, Zaghareed Club, Joelle Sambi, Zora Snake, David Bade, Franco Berardi, Jan Masschelein, Raphael Stevens, Gabriele Vacis, Haider Al Timimi, Atta Nasser, Ali can Unal, Arber Alliaj, Giovanni Baudonck, Emmalee Amponsah, Gokhan Girginol, e.a.
En dan natuurlijk ‘de barbaren’ van TransfoCollect, het groepje ‘cultural bastards’ dat hen door de eerste week zal leiden via 4 Transfo-ateliers: Mockumentary, Movement, Sound, Theatre/Performance. Deze mini-ateliers delen de specifieke aanpak van TransfoCollect en het onderzoek naar wat een “université populaire” vandaag zou kunnen betekenen: de film cell o.l.v. Aurelie di Marino, de sound cell o.l.v. Kaat Arnaert en Serdi Faki, de movement cell o.l.v. Georgina delcarmen Theunissen, de theatre & propaganda cell o.l.v. Edoardo Ripani, Farbod Fathedinejadfard, Beyza Taspinar en Roel Faes.
Instagram takeover
Tijdens de Winter School nemen enkele studenten van het RITCS onze instagram over. Volg ze tijdens hun instagram takeover.
Workshops
Workshop Transfo Collect
'The old is dying and the new cannot be born' (Gramsci). Transfo Collect wil onderzoeken of de Winter School een ‘reboot centre’ kan zijn voor het RITCS en Ehb. Daarom vindt de Winter School integraal plaats op campus KAAI in de gebouwen van EHB.
Workshop congolisation - Pitcho Womba Konga
Pitcho Womba Konga is een rapper, muziek-producer, regisseur, acteur en multi-disciplinair kunstenaar. In de jaren 80 met zijn vader op de vlucht voor het regime van Mobutu, vestigde hij zich in België en werd een van de meest opvallende gezichten en stemmen van de Congolese diaspora. Hij cureert ook jaarlijks een festival ‘Congolisation’ in de KVS waarin de diapora zich uitdrukken in film, theater, muziek en spoken word.Pitcho vond een uitweg in zijn teksten, songs, muziekalbums en de hip hop cultuur. Hij speelde in voorstellingen van o.m. Peter Brook, Ruud Gielens, Joel Pommerat, in Malcolm X (KVS) en werkte voor film en televisie. De voorstelling Kuzikiliza die hij samen met Karim Kalonji en Joost Maaskant maakte in 2017 is een van de meest markante voorstellingen van dat seizoen (Theaterfestival). Op dit ogenblik werkt hij aan een voorstelling rond
James Baldwin. Pitcho combineert de stem van de straat met een brede kijk op de geschiedenis en het wereldgebeuren.
De workshop is een combinatie van alle aspecten die bijdragen tot een streetwise podium: dans, theater, teksten, spoken word, muziek, songs etc.
Workshop Zaghareed/YouYou Club - Myriam Van Imschoot
Myriam Van Imschoot begon als dansdramaturge en maakt performances en creëert geluidspoëzie, vocale stukken, video- en geluidsinstallaties. Zij beweegt tussen verschillende institutionele velden en media en legt zich toe op het experimenteren met contexten, als ze al niet zelf een context creëert. Hierdoor neemt zij een unieke plek in binnen de Belgische kunstwereld. Als kunstenares gebruikte zij oorspronkelijk archieven als haar medium. Het duet Pick up Voices (2007) met Christine De Smedt en de geluidsinstallatie Black Box (2009) of haar solo Living Archive (2011) tonen een interesse in het performatieve potentieel van archiefdocumenten en hun constructie van alternatieve historiografieën. Gefascineerd door fenomenen van langeafstandscommunicatie begon Van Imschoot te werken aan een cyclus over jodelen, schreeuwen, wuiven en de lokroepen van vogels (cf What Nature Says (2015)). Hola Hu (2013) en Kucku (2014) zijn deconstructieve jodelduetten die de folklore opnieuw kaderen terwijl ze overgeleverd en gewijzigd wordt. Samen met een ensemble van vrouwen maakt ze voorstellingen gebaseerd op trilklanken die courant zijn in bepaalde regio’s in Afrika en het Midden-Oosten. YOUYOUYOUYOU (2015). Ze creëerde dit stuk samen met lokale artiesten in Brussel, Jaffa en Grenoble. In HELfel (2016) verweven 28 artiesten hun trilkreten met de akoestiek van een park. Van Imschoot maakt stukken voor specifieke openbare ruimten, zowel stedelijke als landelijke: in de bergen, stations, parken, op daken en openbare pleinen. Naast voorstellingen houdt Van Imschoot zich ook bezig met films. Ze heeft acht films geregisseerd, waarvan Le Cadeau (2018) de laatste was in een reeks over vocalisten (48’, distributie door Argos)..
Op dit ogenblik ontwikkelt de Club Zaghareed zich als een creatieve community binnen GS DE Kriekelaar.De Club is exclusief voor vrouwen, de workshop is mixed. Myriam werkt in de club samen met o.m. geluidskunstenares en multidisciplinaire artiste Fleur Khani, Rukhsana Zubair, Anissa Rouas, Luiza Amigha e.a.
De workshop begint met een authentieke Club Zaghareed met de deelnemers en 5 leden van de YouYouclub. ’s Avonds screening van Le Cadeau. De volgende dagen wordt er geoefend op klank op
verschillende plekken (indoor en op openbare plekken o.v.)
Workshop Instituto Buena Bista - David Bade
In 2006 richtte David samen met Tirzo Martha het IBB op in Curaçao op, waarvan beiden directeur zijn. Het IBB verzorgt een artist in residency programma, organiseert een groot aantal culturele projecten en biedt opleidingsmogelijkheden voor talentvolle jongeren en lokale kunstenaars. David is een bekende Nederlands-Antilliaans beeldende kunstenaar die vooral inzet op assemblage, remix, treffende kleuren, een felle combinatie van abstract en figuratief met een goed gevoel voor kritiek, humor en mededogen. David creëerde verschillende werken in de openbare ruimte (ware sociale sculpturen) en engageert zich in publieke en participatieve projecten met beeldende kunst. Zijn werk is veelzijdig geinspireerd en heeft een leuke brutaliteit. Zijn werk is overvloedig en put uit sport, politiek, seks en populaire kunst. Zijn beelden zijn opgebouwd vaak uit purschuim en afvalmaterialen, zijn tekeningen en schilderijen zijn poetisch en bevrijdend. Zijn werk is een ode aan de anarchie van de verbeelding.
Zijn compaan Tirzo Martha schrijft over Bade: “ik weet niet precies van wiens kant wij broers zijn; persoonlijk denk ik dat wij meer onder de volgende drie categorieën vallen: bastaards, adoptiekinderen en gevonden voorwerpen” De workshop van David is hoedanook een belevenis van assembleren wat je niet kun assembleren, zien wat jij niet ziet en eruit komen met een monsterlijke creatie. David gaf enkele jaren geleden een workshop op het RITCS waar sommigen nog steeds met bewondering over spreken (o.m. Gorges Ocloo toen student)
Workshop Joelle Sambi/Zora Snake
Deze workshop bestaat uit twee delen: een tweedaagse workshop door Joëlle Sambi Nzeba. en een (online) workshop door Zora Snake.
Joëlle Sambi Nzeba werd geboren in België, maar groeide deels op in Kinshasa. Ze woont momenteel in Brussel, waar ze haar werk als schrijfster combineert met haar taken voor een feministische beweging. Ze omschrijft zichzelf als een zwarte lesbienne, een Afro-feministische activiste, een schrijfster, dichteres en slam poet. Ze behaalde een diploma informatie en communicatie (journalistiek) aan de Université Libre de Bruxelles en schreef enkele fictiewerken die haar verschillende prijzen opleverden (Je ne sais pas rêver, 2002 of Le monde est gueule de chèvre, 2007). Via haar werk als schrijfster en activiste (Merhaba, Massimadi-festival Brussel) stelt Joëlle
Sambi Nzeba vragen bij situaties van onmacht en zet ze mensen aan om na te denken over thema’s als identiteit, normen, ergens bij horen et cetera. Zora Snake is de artiestennaam van de Kameroense kunstenaar Zobel Raoul Tejeutsa, geboren in 1990. Hij heeft zijn eigen gezelschap in Yaoundé en is op zoek naar een nieuwe vorm van expressie tussen hedendaagse dans, traditionele Afrikaanse dans en hiphop. Met zijn dans wil hij hoop bieden temidden van de hedendaagse strijd op politiek en internationaal niveau en vecht hij voor zijn plaats in de danssector.