In het kader van het slotfestival LICHTING RITCS vertelt Seppe Brouckaert, eindejaarsstudent Podiumtechnieken, over zijn onderzoek naar projectie in theater en zijn parcours op campus Bottelarij.
Welke podiumtechniek ligt jou het meest?
Seppe: "Op het RITCS dekt de richting Podiumtechnieken zowel decor-, licht-, video- als geluidsontwerp, maar ik ga het liefst aan de slag als lichttechnieker/ontwerper. Ik moet daarin mijn eigen stijl nog verder ontwikkelen, maar eigenlijk probeer ik altijd een gepaste atmosfeer te creëren zonder al te veel kleur te gebruiken. Meestal kies ik voor varianten van warm en koud wit, en probeer ik daarmee creatief te zijn. Less is more!"
Hoe ga jij je campus Bottelarij herinneren?
Seppe: "Als een heel fijne plek waar alle studenten Dramatische Kunsten één grote familie vormen. Iedereen pitcht ideeën aan iedereen en daardoor ontstaan er veel vruchtbare samenwerkingen uit de gesprekken tussen techniekers, acteurs en regisseurs.
Zo heb ik ook mijn vriendin Jolien Janssens leren kennen, die nu in haar derde jaar Spel zit. Twee jaar geleden was ik technieker voor haar solo en na de voorstelling was het koekenbak."
Waarover gaat je eindwerk?
Seppe: "Hoe kun je creatief omgaan met projectie in theater? Dat is de vraag die ik onderzocht heb in mijn bachelorproef. Projectie is veel meer dan een middel om een decor of achtergrond te creëren op scène. Het is een kunst om projectie een functie te geven in de creatie, bijvoorbeeld door een projector te gebruiken als lichtbron of door de projectie in te zetten als een medespeler.
De resultaten van mijn eindwerk heb ik vervolgens kunnen toepassen op dat van Ali Can Unal, masterstudent Regie. Hij wilde graag een verhaal vertellen met behulp van maquettes die onder water zijn geplaatst op scène, dus hebben we gekozen voor drie live camera’s en vier krachtige projectoren. Zo wordt een onderwaterwereld gevormd die gefilmd, gemanipuleerd en geprojecteerd wordt op de bakstenen muren en andere voorwerpen in het decor van De terugkeer van de Hamam."