Bram Spooren acteren RITCS
Academische Bachelor en Master in het Drama

Drama - Acteren

Drama - Acteren

Op het RITCS ben je geen acteur die louter uitvoert. Je bent een makende speler! Vanuit puur spelplezier, reflectie en inzicht doe je voorstellen op de vloer, probeer je, ga je op je bek en maak je theater. Je bent als speler deel van het maakproces, vertaalt dat op een scène, een straat, voor een camera, … en je houdt het waar mogelijk levend en relevant.

In de dagelijkse trainingsvakken en specifieke workshops ontwikkel je jouw materiaal; je stem, je lichaam. Samen met onze docenten, mentoren en je student-collega’s leer je wat je eigen maakt, ontwikkel je je sterktes en word je gesteund in het verleggen van je grenzen.  

We kijken naar tradities maar er zijn geen heilige genres of methodes in deze opleiding. Naast de theorie zijn er veel “best practices” van professionele makers en spelers die nog met hun beide voeten in het hedendaagse internationale podiumkunstenlandschap staan. In de vele praktijkoefeningen kom je verschillende visies en opinies tegen die je als speler uitdagen, verrijken en weerbaar maken.

Naast geregisseerde of collectieve maakprocessen is er jaarlijks ook ruimte voor je eigen solo performance/voorstelling.

Door onze Europese uitwisselingen en stages leer je ook andere spelersgewoontes kennen en bouw je meteen een meertalig en internationaal portfolio op. Als deze biotoop je aanspreekt, kom het dan verder onderzoeken. Ontwikkel samen met je student-collega’s de toekomstige vormen van theater-maken en vertel mee de verhalen die actueel en urgent zijn.

Drama in beeld

Impressions of Drama

Bachelor

De Bacheloropleiding Acteren (3 jaar) richt zich op de ontwikkeling van veelzijdige en intelligente spelers en performers die in staat zijn om zich de techniciteit van het spelen op een persoonlijke wijze toe te eigenen. Elk jaar bestaat uit drie spelateliers van 8 tot 10 weken die telkens door een andere regisseur geleid worden. Een spelopdracht kan resulteren in 1 consistent toonmoment, maar kan ook bestaan uit meerdere 'oefeningen' met elk een specifieke pedagogische finaliteit (bijvoorbeeld werken rond specifieke scènes of vormen van taligheid). Tijdens zo'n atelier krijg je elke ochtend stem- en lichaamstraining. Een jaarmentor begeleidt het parcours van elke student.

Daarnaast krijg je, samen met de studenten regie, een brede en gedegen intellectuele en historische vorming (cultuurgeschiedenis, kunstgeschiedenis, politiek, filosofie) en je maakt kennis met de geschiedenis en de reflectie omtrent theater, performance en andere kunstvormen (theatergeschiedenis, dramaturgie, tekstanalyse, voorstellingsanalyse).

 

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS fiches van onze opleiding kan terugvinden.

ECTS-fiches

Master

De Masteropleiding Drama  bestaat uit één opleidingsjaar of 60 ECTS-credits. Je kan daarbij kiezen tussen de afstudeerrichting acteren of regie & schrijven. Het is ook mogelijk je Masterjaar, via een deeltijds parcours, te spreiden over twee jaar. De master staat in het teken van verdieping. Als masterstudent weet je wat je wil – je kan omschrijven waar je naar op zoek bent. De Masteropleiding is een proeve van autonomie en veelzijdigheid: je bewijst in staat te zijn als theatermaker en -speler juiste en intelligente keuzes te kunnen maken en je kan voor je eigen werk de juiste context creëren. In de master wordt nauw samengewerkt met de studenten Podiumtechnieken.

Drama Regie & Schrijven is een meertalig opleidingsparcours (Nederlands, Frans, Engels), de Master Drama Acteren kan je enkel in het Nederlands volgen.

De Master Drama - Acteren staat in het teken van de verdieping van jouw ambacht als speler. De masteropleiding bestaat uit drie volwaardige spelprojecten waarin je als professionele en onderzoekende speler uitgedaagd zal worden, in elk project vanuit een ander theatraal universum. Telkens is het eindresultaat een volwaardige voorstelling met bijhorende speelreeks (en eventueel tournee). Elk project wordt geregisseerd door een regisseur of speler met een uitgesproken visie op het spelersambacht.

 

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS fiches van onze opleiding kan terugvinden.

ECTS-fiches

Alumni

Goeges Ocloo

De alumni van de theateropleiding blijven voor meer dan 80% actief in de podiumkunstensector. Ze stoten door naar sturende posities binnen theaterhuizen en (eigen) gezelschappen maar zijn ook actief in de media, audiovisuele of beeldende sector. Door de persoonlijke begeleiding en aanpak van ons pedagogisch programma maken onze alumni heel eigen werk dat niet door één bepaalde scholing herkenbaar is. Onze internationaal actieve alumni zijn bijzonder door deze eigenheid en de maatschappelijke betrokkenheid van hun werk. 

2023

  • Dubois, Dante
  • Hones, Lisa
  • Slootmaekers, Gianni
  • Eeckhout, Gitan
  • Hanon, Majd
  • Maesschalck, Felix
  • Rifai, Alia
  • Van Canneyt, Flora
  • Vervaet, Ellen

2022  

  • Busschaert, Bartel 
  • Ceulemans, Suzanne 
  • Linga, Kazanga 
  • Majri, Lena 
  • Niyibizi, John 



2021 

  • Havertong, Uriah 
  • Kilozo, Berthe 
  • Somers, Maaike 
  • Sterckx, Ellen 
  • Vandelanotte, Pepijn 
  • Verheyen, Marie-Christine 

2020 

  • Aliaj, Arber 
  • Dirkx, Youri 
  • Janssens, Jolien 
  • Kargbo, Patricia 
  • Schepens, Yanu 
  • van Lieshout, Bibi 
  • Verbrugghe, Winne 


2019 

  • Buysse, Leonie 
  • De Poot, Emma 
  • Van Hecke, Gilles 
  • Vanderschoot, Bas 


2018 

  • Aendenboom, Jeff 
  • Heyninck, Zoë 
  • Lambert, Thijs 
  • Leon, Mona 
  • Meyer, Felix 
  • Thys, Lien 
  • Timmermans, Hanne 
  • Toth, Valentina 
  • Vaes, Geert 


2017 

  • Anthoni, Marieke 
  • Natens, Tim 
  • Notelteirs, Dries 
  • Verdick, Charlotte 


2016 

  • Machielsen, Hanne 
  • Reckelbus, Hannes 
  • van den Hoorn, Kirsten 


2015 

  • Haeck, Sara 
  • Jadoul, Heloise 


2014 

  • Chilah, Soufiane 
  • Delrue, Julie 
  • Jacobs, Greet 
  • Lugtenborg, Linda 
  • Pevenage, Tomas 
  • Tummers, Scarlet 
  • Van de Maele, Evelien 


2013 

  • Buhrs, Nona 
  • Del Nero, Frederika 
  • Diependaele, Lotte 
  • Goossens, Nathalie 
  • Stallaert, Femke 


2012 

  • Crollet, Annelore 


2011 

  • Arnaert, Kaat 
  • Demey, Soetkin 

2010 

  • Bettens, Ine 
  • Claes, Barbara 


2009 

  • Helmer, Mira 
  • Vander Ven, Jeroen 
  • Vereecken, Nele 


2008 

  • Dours, An 


2007 

  • Delalieux, Nicolas 
  • Van den Bosch, Jan 
  • Van Hamme, Evelien 


2006 

  • De Backer, Liesje 
  • Kuppens, Eline 
  • Lenaerts, Rebecca 
  • Leten, Nicolaas 


2005 

  • Beeckmans, Ruth 
  • Pieters, Kirsten 
  • Reta, Amara 
  • Timmermans, Gregory 


2004 

  • De Bleser, Karolien 
  • Schneider, Debbie 
  • Vercammen, Anna 


2003 

  • Goethals, Amber 
  • Hessels, Joris 
  • Op de Beeck, Benjamin 
  • Pringot, Thibault 
  • Van Cauwenberg, Iris 
  • Vangeel, Sarah 


2002 

  • Sobrie, Jan 
  • Van Den Brande, Joris 


2001 

  • De Pauw, Yves 
  • Fonteyn, Jan 


2000 

  • Baetens, Veerle 
  • De Winter, Katrien 
  • Van Den Broeck, Ann 
  • Vanderstappen, Cathy 
  • Baert, Norman 
  • De Ruysscher, Katrien 
  • Lybeert, Esther 
  • Van Humbeeck, Wendy 
  • Versteven, Tristan
Renée Goethijn RITCS

Renée Goethijn

Vakhoofd Drama Regie/Acteren

Renée Goethijn (°1987) volgde de makersopleiding aan het RITCS in Brussel. Haar artistieke werk bestaat uit een wisselwerking tussen een individueel parcours en verschillende samenwerkingsverbanden. 
Ze maakt beeldende, absurde voorstellingen die zich op een kritische manier verhouden tot onze samenleving. Afgelopen seizoen ging haar nieuwste voorstelling MANNAHATTA in première. Eerder maakte ze voorstellingen bij Kc Nona, Kunstenwerkplaats KWP en Monty. Renée doet ook regelmatig (eind)regies voor andere gezelschappen, zo werkt(e) ze o.a. mee aan Mise en place (Cie Barbarie, hetpaleis, Bronks, Kopergietery), Studio Shehrazade (Kloppend Hert & Arsenaal), What the God (For real vzw), Voorjaarsontwaken (Wolf Wolf), Spindle (Oona Libens & Kunstenwerkplaats KWP), Wezen (Maxime Waladi, Action Zoo Humain & Fabuleus), Jackie (Lien Wildermeersch & Theater Malpertuis). 
In 2014 richtte ze samen met een aantal andere ex-RITCSers de Koekelbergse Alliantie van Knutselaars (K.A.K.) op, een horizontaal verbond van zestien theatermakers die op zoek gaan naar andere vormen van ontmoeting, organisatie en presentatie. Verder is ze één van de vaste begeleiders van Jong Gewei/Kloppend Hert en is ze aan de slag als docent en mede-vakhoofd Drama Regie/Acteren aan RITCS School of Arts.

Docenten

We streven ernaar om het team steeds te verrijken en te enten op de meertalige, gevarieerde context van onze opleiding. Het docentenkorps van de theaterafdeling brengt verschillende achtergronden mee en allen hebben nog een professionele actieve praktijk naast de opleiding. 
Het huidige docenten team bestaat uit:  

  • Carmien Michels 
  • Carolyn WIJS 
  • Chris Van Goethem 
  • Danscentrum Jette 
  • Dirk Verstockt 
  • Dominiek Hoens 
  • Edoardo Ripani 
  • Eurudike De Beul 
  • Georgina Teunissen 
  • Hendrik De Smedt 
  • Ilse De Koe 
  • Ira Goryainova 
  • Koen de Graeve 
  • Haider Al Timimi 
  • Pieter De Buysser 
  • Laurence Roothooft 
  • Jorn Heijdenrijk
  • Maxim Storms

  • Julia Clever 
  • Kaat Arnaert 
  • Karel Vanhaesebrouck 
  • Katrien Van Langenhove 
  • Klaas Tindemans 
  • Lieven De Cauter 
  • Madiha Feguigui 
  • Marc Vandermeulen 
  • Renee Goethijn 
  • Saddie Choua 
  • Sarah Eisa  
  • Sara Oklobdzija 
  • Stefan De Paepe 
  • Tania Van Der Sanden 
  • Rosalina Nijssen 
  • Roxane Huilmand 
  • Tom Dupont 

Dagelijks team Theateropleiding

Hendrik De Smedt

Hendrik De Smedt

Opleidingshoofd Dramatische Kunsten

With a master in drama at the RITCS (Royal Institute for Theatre, Cinema & Sound) in Brussels, Hendrik De Smedt developed his professional career as a freelancer in the international field of performing arts.

In 2009 he started A Two Dogs Company, the structure supporting the artist Kris Verdonck. He was for five years the managing director and production manager of the company. In 2015 he became director (ad-interim) of Het Theater Festival Vlaanderen, the annual Flemish festival of performing arts. In June 2016 he graduated at the Vlerick Business School (B) with an Executive MBA. At the moment he is lecturer at RITCS and free-lance project manager for A Two Dogs Company and Mophradat (formerly know as The Young Arab Theatre Fund).

hendrik.de.smedt@ehb.be

Profielfoto Katrien

Katrien Van Langenhove

Communicatie Theateropleiding - Drama & PT

Katrien Van Langenhove is germaniste en theaterwetenschapper. Ze werkt als assistente voor de opleiding drama van het RITCS en is betrokken bij diverse artistieke en wetenschappelijke onderzoeksprojecten. Ze doceert Voorstellingsanalyse in 2e Bachelor Drama.

katrien.van.langenhove@ehb.be

Profiel Veerle

Veerle Joos

Productie & planning Theateropleiding - Drama & PT - Adjunct-OP

Na haar opleiding Theaterwetenschappen (Universiteit Gent) kruiste Veerles pad het Brussels gezelschap CREW waar ze als productieleider werkte. Tegelijkertijd werkte ze een postgraduaat Cultuur- en Kunstmanagement af. Na enkele jaren koos ze ervoor om bij het RITCS aan de slag te gaan als plannings- en productieverantwoordelijke van de theateropleiding, waar je haar nog steeds kan vinden.

veerle.joos@ehb.be

Contact

Je kan al onze medewerkers bereiken via hun EhB-mail: voornaam.naam@ehb.be .

Toelatingsproef

Wil je starten aan de richting Drama-Spel,dan moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. Voor elke toelatingsproef wordt een jury samengesteld bestaande uit docenten van het RITCS en externe experten uit het artistieke werkveld. Tijdens de toelatingsproef wordt er gepeild naar jouw spelkwaliteit, verbeeldingsvermogen, creativiteit en vermogen tot zelfreflectie.

Toelatingsproef Bachelor

Wil je starten aan het RITCS School of Arts, dan moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. De toelatingsproef voor de Bachelor Drama-Regie & Schrijven bestaat uit twee onderdelen: een selectiedag en een werkweek.  
 
Na je registratie krijg je van ons een bevestigingsmail en brochure met daarin meer specifieke informatie over de toelatingsproef: welke opdrachten dien je voor te bereiden, wanneer dien je aanwezig te zijn, wat wordt er van je verwacht en wanneer ken je het resultaat van de toelatingsproef.  

Als eerste onderdeel van de toelatingsproef dien je aan de hand van een reeks vragen een persoonlijk dossier voor te bereiden. Het gaat hierbij om vragen die toetsen naar wie je bent, wat je (creatieve) interesses zijn en wat je voeling is met het vakgebied. Verder zal je ook worden gevraagd om een motivatie te schrijven waarom je wenst te starten aan de opleiding. Je bereidt dit dossier voor en stuurt het tegen een vooraf bepaalde deadline door naar de jury. De specifieke info omtrent deze opdracht vind je in de brochure na jeregistratie.   

Vervolgens zal je worden uitgenodigd voor de selectiedag waar je deelneemt aan een gezamenlijke opwarming en je individueel een presentatie verzorgt van een zelfgekozen werkstuk én een opgelegde tekst. Meer info met betrekking tot de opgelegde tekst en het werkstuk kan je eveneens vinden in de brochure.  

Op het einde van de selectiedag krijg je te horen of je mag deelnemen aan de werkweek. Tijdens de (verplichte) werkweek wordt er gepeild naar jouw inzicht en capaciteiten. Pas als je aan het eind van de werkweek bent geslaagd, kan je starten aan de opleiding.  

Opgelet: je kan slechts één keer deelnemen aan de toelatingsproef voor het daaropvolgende academiejaar. Toelatingsproeven die slechts gedeeltelijk worden afgelegd zijn niet geldig. Alle onderdelen moeten in één en dezelfde periode worden afgelegd. Afhankelijk van de richting waarvoor je toelatingsproef deed is het wel nog mogelijk om deel te nemen aan de toelatingsproeven van andere richtingen aan het RITCS School of Arts. Ben je niet geslaagd, dan kan je wel jaarlijks opnieuw deelnemen.

Data toelatingsproeven Bachelor Drama-Acteren

Voor het academiejaar 2023-2024 zijn de registraties voor de artistieke toelatingsproeven gesloten.
Voor het academiejaar van 2024-2025 zal je je in het voorjaar van 2024 kunnen registreren. 

Vragen?

Wil je binnenkort starten aan het RITCS School of Arts maar heb je nog wat vragen? Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief of neem contact met ons op