Editing RITCS
Academische Bachelor en Master in de Audiovisuele Kunsten

Editing

Editing

Binnen de Audiovisuele Kunsten kan je jou gaan specialiseren in editing, de plaats waar beelden en geluiden samenkomen tot één geheel. Tijdens je vorming tot monteur ligt de nadruk op storytelling en de relatie tussen jou en de regisseur.

Je gaat creatief en zelfbewust om met het narratieve en dramatische aspect in het verhaal en doet voorstellen qua structuur, tempo, ritme, emotie, muziek en sound design. Je leert daarbij de montagetechnieken beheersen die nodig zijn binnen het geheel van de audiovisuele postproductie. Je bent communicatief en diplomatisch want doorheen je opleiding werk je samen met regisseurs in de praktijk van fictie, reportage en documentaire. Gaandeweg hanteer je hierin je eigen, creatieve stijl.

Met je persoonlijke artistieke stijl en visie geef je in de master vorm aan de editing van een fictie- en documentair project. 

Kijk online

Kortfilms kijken vanuit je zetel? Dat kan vanaf nu dankzij RITCS ONLINE! Met twee benen in digitale toekomst startte het RITCS in 2018 met de ontwikkeling van een online streamingdienst waar het de werken van enkele studenten presenteert aan het brede publiek. We hopen je zo een beter beeld te geven van wat de richting precies inhoudt. Voor de werken van onze laatstejaars moet je richting de festivals.
 

RITCS ONLINE

Bachelor

Montage studeren RITCS

Tijdens het eerste jaar van de bacheloropleiding ontdek je als student editing samen met de studenten schrijven, regie, productie, cinematografie en sound design de audiovisuele basisbegrippen. Je krijgt een bad van Kunst, Cultuur en Filmgeschiedenis; de eerste scenario-, regie- en productielessen en je hebt gezamenlijke praktijk fictie en reportage. Hier wordt de kiem gelegd voor de latere samenwerkingen, elk vanuit de eigen, steeds meer gespecialiseerde discipline. Er zijn ook al enkele specifieke vakken zoals Montagetechnieken en Montagevormen. Op het einde van het eerste jaar toon je een persoonlijk, geïnspireerd werk.

Vanaf het tweede jaar concentreert de richting editing zich op de storytelling binnen fictie en verhalen uit de realiteit. Analyse van film en documentaire zijn belangrijk. De kracht van muziek bij een audiovisueel verhaal wordt onderzocht. Een basis van visuele effecten en color grading wordt bijgebracht zodat dit een juiste plaats krijgt in de postproductie.

Je gaat creatief en zelfbewust om met het narratieve en dramatische aspect in het verhaal. Je doet voorstellen qua structuur, tempo, ritme, emotie, muziek en sound design. Als student werk je met studenten regie samen in de praktijk: fictie, human interest reportages en documentaire. Gaandeweg hanteer je hierin je eigen, creatieve stijl.

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS fiches van onze opleiding kan terugvinden.

ECTS-fiches

Master

Editing studeren master

Met je persoonlijke, artistieke stijl en visie geef je in de master vorm aan montage in een samenwerking met een regisseur in een fictie- en documentair project.

 

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS fiches van onze opleiding kan terugvinden.

ECTS-fiches

Alumni in focus

Alumnus David Verdurme

David Verdurme

Na het behalen van zijn diploma Editing werkte Verdurme aan de montage van verschillende langspelers als Blue Silence (Bülent Özturk) King of the Belgians (Peter Brosens/Jessica Woodworth) Ai Ramon (Stijn Coninx) en Blue Bird (Gust Van den Berge) Hij wordt regelmatig gevraagd als begeleider Editing bij de Masterproeven van Film aan het RITCS, en zetelt er ook graag in de Jury van de afstudeerrichting Editing. (foto: Minds Meet)

Katrijn Declercq

Katrijn Declercq

Alumna Katrijn Declercq studeerde in 2010 af aan het RITCS. Declercq monteerde' Les enfants de la Mer' van Annabel Verbeke en werkt nu bij Woestijnvis. Ze werkte ondermeer mee aan programma's als 'Topdokters' en '4x7'. Naast monteur is Katrijn ook grafisch ontwerper.

Charles Godin

Vakhoofd Montage

Charles Godin begon als assistent-monteur te werken voor Philippe Ravoet, Ludo Troch en Alain Dessauvage voor fictie-films en televisiereeksen: Meisjes, Matroesjka's 2, Aanrijding in Moscou, Firmin, Ben X en Windkracht 10: Koksijde Rescue. Werkte ook even als vaste monteur bij Kadenza Media, en begon dan als freelance monteur voor projecten zoals o.a. Panorama voor de VRT, Hasta La Vista (2010) – (Assistent Monteur) , Zone Zéro – (2012) Documentaire 50”, Schone Handen (2014) – director's cut en ook voor buitenlandse co-producties qua fictie-reeksen: The Team (2014) additional editor + monteur aflv 8, , Shadow world (2015) Additional editor.

charles.godin@ehb.be

Kristin Daels

Kristin Daels

Opleidingsassistent

Met een diploma van het RITCS in 1981 (toen : Hoger Instituut voor Toneel- en Cultuurspreiding HRITCS) ging Kristin Daels meteen aan de slag als regie-assistent bij diverse theatergezelschappen.

In 1983 stond ze ‘bij toeval’ als assistent-opnameleider op de veel besproken filmset van ‘De Leeuw van Vlaanderen’ en dit was de start van een gevarieerde freelance loopbaan in de audiovisuele sector als productie- en regie-assistent, script, opnameleider, productieleider voor documentaire, ENG, bedrijfsfilm, educatieve film, fictiefilm, acteurs- en stemcasting en reclamefilm in binnen- en buitenland. 

kristin.daels@ehb.be

Docenten

  • Chang Lai Kin
  • Cuijpers Robert
  • Den Hollander Ines
  • Deurinck Arnout
  • Geeraerts Patrick
  • Godin Charles
  • Verdurme David 
  • Verschoren Jan
  • Vilain Sven

Contact

Je kan al onze medewerkers bereiken via hun EhB-mail: voornaam.naam@ehb.be .

 

Toelatingsproef

Wil je starten aan het RITCS dan moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. Voor elke toelatingsproef wordt een jury samengesteld uit docenten van het RITCS en externe experten uit het artistieke werkveld. Zij proberen aan de hand van de toelatingsproef inzicht te krijgen in jouw verbeeldingskracht, speelsheid, flexibiliteit, persoonlijke fascinatie, stijl, actuele kennis en goesting. 

Over de toelatingsproef

Wil je starten aan het RITCS School of Arts, dan moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. De toelatingsproef bestaat uit drie onderdelen: een vragenformulier, een intake- of selectiegesprek en een werkweek. Tijdens je registratie kies je uit de verschillende opties de data die voor jou het best passen. 

Na je registratie krijg je van ons een bevestigingsmail en brochure met daarin meer specifieke informatie over de toelatingsproef: welke opdrachten dien je voor te bereiden, wanneer dien je aanwezig te zijn, wat wordt er van je verwacht en wanneer ken je het resultaat van de toelatingsproef. 

Als eerste onderdeel van de toelatingsproef dien je aan de hand van een reeks vragen een persoonlijk dossier voor te bereiden. Het gaat hierbij om vragen die toetsen naar wie je bent, wat je (creatieve) interesses zijn en wat je voeling is met het vakgebied. Verder zal je ook worden gevraagd om een motivatie te schrijven waarom je wenst te starten aan de opleiding. Je bereidt dit dossier voor en stuurt het tegen een vooraf bepaalde deadline door naar de jury. De specifieke info omtrent deze opdracht vind je in de brochure na je registratie. 

Vervolgens zal je worden uitgenodigd voor een intake- of selectiegesprek waar een jury aan de hand van een kort gesprek peilt naar jouw motivatie en drive om aan de opleiding te beginnen. De jury baseert zich voor dit gesprek onder meer op de antwoorden die je formuleerde in je dossier. Op het einde van de dag zal de jury beslissen of je mag doorstromen naar de werkweek. Ben je niet geslaagd voor het jurygesprek dan mag je helaas niet deelnemen aan de werkweek en stopt voor jou de toelatingsproef. Bij een positief resultaat mag je deelnemen aan de werkweek waar je een reeks vakgebonden en praktische proeven zult krijgen. Op het einde van de werkweek krijg je te horen of je geslaagd bent voor de toelatingsproef, waarna je je kan inschrijven voor de opleiding aan het RITCS School of Arts. 

Meer informatie en verdere details vind je in de brochure die je ontvangt na je registratie. 

Opgelet: je kan slechts één keer deelnemen aan de toelatingsproef voor het daaropvolgende academiejaar. Toelatingsproeven die slechts gedeeltelijk worden afgelegd zijn niet geldig. Alle onderdelen moeten in één en dezelfde periode worden afgelegd. Afhankelijk van de richting waarvoor je toelatingsproef deed is het wel nog mogelijk om deel te nemen aan de toelatingsproeven van andere richtingen aan het RITCS School of Arts. Ben je niet geslaagd, dan kan je wel jaarlijks opnieuw deelnemen.

Data toelatingsproeven

Voor het academiejaar 2023-2024 zijn de registraties voor de artistieke toelatingsproeven gesloten.
Voor het academiejaar van 2024-2025 zal je je in het voorjaar van 2024 kunnen registreren. 

Vragen?

Wil je binnenkort starten aan het RITCS School of Arts maar heb je nog wat vragen? Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief of neem contact met ons op