Op 24 januari is het Internationale Dag van het Onderwijs. Op RITCS ONLINE kan je naar aanleiding van deze werelddag een maand lang kijken naar 'El Camino Frente A Mi', een korte coming of age-documentaire van RITCSer Aisha Adepoju die inzoomt op het leven van de 20-jarige Nicolle. Via een alternatieve weg probeert ze haar diploma secundair onderwijs te behalen, maar dat is niet zo eenvoudig als het lijkt, want daar komt het leven soms tussenin.
Een groot deel van ons leven vertoeven we op de schoolbanken, maar wat als je niet in dat systeem kan aarden? El Camino Frente A Mi (de weg die voor me ligt) is een coming of age portret dat inzoomt op het leven van de 20-jarige Nicolle. Via een alternatieve weg probeert ze haar diploma secundair onderwijs te behalen, maar dat is niet zo eenvoudig als het lijkt, want daar komt het leven soms tussenin.
El Camino Frente A Mi is een documentaire kortfilm die Aisha Adepoju in het kader van haar master aan het RITCS heeft gerealiseerd. Haar film gaat over de 20-jarige Nicolle die haar weg probeert te banen door het secundair onderwijs, maar moeilijk haar plaats hierin vindt. Ze kiest om via een alternatieve weg, de examencommissie, alsnog haar dromen na te jagen en haar diploma te behalen. Enkel is dit niet zo eenvoudig, want daar komt het leven soms tussenin.
Aisha maakte de keuze het woord te geven aan de jongeren. Jongeren die niet vaak genoeg worden gehoord. Via de film wil ze hen een stem geven bij een breder publiek dan iedereen die zich in het circuit bevindt. Haar toenadering tot het onderwerp groeide vanuit haar eigen leefwereld. In haar omgeving botste de regisseuse op de vele verantwoordingen die jongeren telkens verwacht worden af te leggen omdat ze de keuze maakten hun eigen parcours uit te stippelen, een andere weg te kiezen. En hoe ze dit telkens moesten verdedigen om van die neerkijkende blikken van hun af te schudden. Hoewel elke jongere potentieel in zich draagt, schiet het systeem voor sommige onder hen te kort en ontbreekt een stabiel en duurzaam vangnet voor zij die niet willen/niet kunnen in het rijtje lopen. Net op die wil en hun doorzettingsvermogen focust de maakster. Ze kijkt niet vanuit het systeem naar de jongeren, maar vanuit de jongeren naar het systeem.