Professionele Bachelor studeren RITCS
Professionele Bachelor in de Audiovisuele Kunsten

Professionele Bachelor Audiovisuele Kunsten

Een opleiding voor de creatieve multidisciplinair

Bouw aan je toekomst in de audiovisuele media en live events en start in september met de Professionele Bachelor Audiovisuele Kunsten aan het RITCS. De opleiding leidt je kritisch en praktisch op om je eigen weg uit te stippelen in een internationale context van formats, live streaming, digital storytelling, content creatie, social media en productie management, zodat je meteen kan beginnen in de wondere wereld van de creative industries, broadcasts en live events.

De opleiding is er voor jou als je mee wil werken aan de verhalen die nù aan het gebeuren zijn. Je voelt je thuis in de wereld van de (online) audiovisuele media en je wil je skills verder inzetten om events, concerten, programma’s en actuele gebeurtenissen te registreren en nadien om te zetten naar creatieve content.

Je bent een early adopter die gebeten is door de nieuwste technologische ontwikkelingen en platformen en wil je verder professionaliseren om in de media als all-rounder aan de slag te gaan. Je valt omver van ééntonigheid en wil als hands-on creator je kennis uitbreiden om meer, sneller, anders en professioneler aan het werk te gaan.

Je houdt van teamwork en droomt ervan als creatieve multidisciplinair samen met je team een idee om te zetten in frisse audiovisuele content. Je wil graag een onmisbare schakel zijn in de workflow van grote live captaties.

Op het RITCS wil je je verder verdiepen in hoe je snel, efficiënt maar vooral ook professioneel content kunt maken voor diverse platformen. Techniek en organisatorisch inzicht, reflectie, creatieve verbeelding en kritische zin staan voorop. Je staat daarbij het liefst met één voet in de school en met de andere voet in het werkveld zodat je kennismaakt met de laatste nieuwe trends in de audiovisuele sector.

Lijkt de opleiding iets voor jou? Schrijf je dan in voor de toelatingsproef en start in september nog aan de opleiding! 

De opleiding in beeld

Trajecten

Om stevig in je schoenen te staan in de audiovisuele wereld heb je een opleiding nodig die je stap voor stap leert hoe je deze zaken allemaal aanpakt.

We zetten ervaren docenten in om je in het eerste jaar een brede basiskennis en vakkundigheid bij te brengen. In de diverse praktijkworkshops en hoorcolleges kan je persoonlijk ervaren hoe elk onderdeel van een productie in elkaar zit, en hoe je door samen te werken een goed eindproduct kan realiseren. We geven je daarbij de tijd en ruimte om de verschillende tools van een audiovisuele productie te ontdekken, zodat je in je tweede jaar kan toeleggen op de verdere ontwikkeling van je specifieke skills in één van de keuzetrajecten.

Het keuzetraject productie is er voor zij die aanleg hebben voor probleemoplossend denken en zich verder willen verdiepen in de organisatorische aspecten van audiovisuele media. Aan de hand van gerichte vakken leer je het creatieproces begrijpen, plannen, budgetteren en begeleiden om zo het meeste uit je creatief team én het resultaat te halen. Je hebt daarbij oog voor detail en behoudt altijd het overzicht. Als aanspreekpunt maak je goeie afspraken met productiehuizen, televisiestudio’s, concertzalen en ander organisatoren waar jullie content voor maken.

Het keuzetraject realisatie is er voor de creatieve doeners die met oog voor de doelgroep of opdrachthouder nadenken over de balans tussen vorm en inhoud van het audiovisueel product. Aan de hand van research en redactioneel werk leer je een concept uit de grond te stampen en het idee te begeleiden tot een creatief eindproduct voor diverse platformen, alleen of in teamverband.

Als student van het keuzetraject audio-video-technologie blaas je het concept leven in. Als techneut ben je geboeid door techniek en leer je hoe de verschillende elementen van een opname functioneren. Je wordt vertrouwd gemaakt met de nieuwste audiovisuele technologieën en mediaplatformen. Je wordt uitgedaagd om je technische kennis en kunde inhoudelijk in te zetten en om zo je persoonlijke stempel op het eindproduct te drukken.

 

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS fiches van onze opleiding kan terugvinden.

ECTS-fiches

Harry Cole

Harry Cole

Opleidingshoofd Professionele Bachelor Audiovisuele Kunsten

In 1984 startte Harry zijn carrière binnen het culturele werkveld als Theatertechnieker / Toneelmeester. In 1989 specialiseerde en verdiepte hij zich in de kunst van de lichttekening als assistent lichtontwerp in het toenmalige Koninklijk Jeugd Theater, nu hetPaleis, waar hij in 1991 opklom tot Inn-house lichttekenaar. Van 1997 tot op heden was hij actief als Freelance Lichtontwerper voor verschillende theater- en dansproducties zowel binnen als buiten onze grenzen. Een greep hieruit zijn o.a., Jan Fabre, Alain Platel, Arne Sierens, KVS, Young@Heart Chorus NH.MA USA, Cie Lamaison in Toulouse, Tristero, Theater Zuidpool en Lisbeth Gruwez. Van 2003 tot 2010 verzorgde hij de technische leiding voor de Cie Troubleyn / Jan Fabre, waarmee hij met menig voorstelling de wereld rond trok.

In diezelfde periode besloot hij dan ook om zijn vergaarde kennis en zijn passie door te geven als gastdocent bij STEPP, Sabbattini en RITCS. Aan het RITCS School of Arts te Brussel maakt Harry sinds 2010 deel uit van het
vaste docententeam en is hij na vakhoofd van de afstudeerrichting Podiumtechnieken sinds 2020 opleidingshoofd van de Professionele Bachelors.
 

harry.cole@ehb.be

Jeroen De Rijck

Jeroen De Rijck

Adjunct-opleidingshoofd Professionele Bachelor

In 2006 is Jeroen afgestudeerd  aan het RITCS, opleiding Beeld. Jarenlang werkte hij als cameraman bij een facilitair bedrijf in opdracht van de Vlaamse en regionale zenders om nieuws, reportages, human interest en langere non fictie series in beeld te brengen. Hij werkte mee aan onder andere “Big Brother” , “Idool”, “X-factor” en andere talentenjachten ,“Het Leven Zoals Het Is” , "Help Mijn Man Is Een Klusser”, “Huisdokter”, “Schoon en Meedogenloos” , “Boer Zoekt Vrouw”. Maar ook reportages voor Sporza, het Belgisch voetbal, "Koppen" en het showbizzmagazine “De Rode Loper” . 

Sinds 2012 heeft hij het RITCS team versterkt. Hierdoor heeft hij een jarenlange ervaring in lesopdrachten, materiaalbeheer, planning en organisatie in een AV onderwijs omgeving. Eerst vanuit de uitleendienst, daarna als kerndocent AVT en nu als adjunct opleidingshoofd van de Professionele Bacheloropleiding in de Audiovisuele Kunsten. Hij blijft ook actief als praktijklector in de Academische flank van het RITCS. Hij zetelt mee in de investeringscommissie van het RITCS en werkt mee aan de digitale transformatie van de School of Arts.

Hij probeert op de hoogte te zijn van the next big thing, zowel op vlak van technologieën als op vlak van onderwijs en het werkveld. Onderzoek is volgens hem de sleutel om ervoor te zorgen dat een opleiding relevant blijft. Via nieuwe pedagogische vormen de diverse studenten van vandaag geëngageerd krijgen om op deze manier competenties te verwerven die hun nut zullen bewijzen in de toekomst, ziet hij als een must. Hij gelooft in de kracht van de student en wilt hen zelfvertrouwen geven om zich zo goed mogelijk te ontplooien en hij is zich ervan bewust dat studenten een opleiding volgen op een cruciaal moment in hun leven. Hij schoolt zichzelf continu bij zodat hij de studenten een stap voor blijft op vlak van digitalisering. Connecteren zich Jeroen in het bloed, samenwerken in team, een team dat kan bestaan uit (ex-)studenten, docenten, onderzoekers, mensen uit het werkveld om de uitdagingen aan te pakken die op ons afkomen, daar gelooft hij in.

jeroen.de.rijck@ehb.be

Enkele van onze docenten uitgelicht

Luc Bosmans

Luc Bosmans

Docent technologievakken

Luc Bosmans is in 1993 deeltijds les beginnen geven aan het voormalige HRITCS. Tussen '95 en '98 was hij er technisch directeur. Vanaf de start van Theater aan Zee (1997) werkt hij mee aan de organisatie van het festival. Tussen 1999 en 2014 werkte hij als Support manager / Integration specialist bij een broadcast system integrator. Vanaf 2015 is hij freelance consultant in de broadcast- en festivalsector voor zowel technologie- als ICT-oplossingen.

Charlotte De Cort

Charlotte De Cort

Docent

Charlotte De Cort studeerde Taal- en Letterkunde en Cultural Studies, en behaalde daarna haar master in de Audiovisuele Kunsten aan het RITCS. Na haar studies kreeg ze het Scenario-atelier van het VAF toegewezen onder begeleiding van Nathalie Teirlinck.  

Nu is Charlotte freelance schrijver en regisseur uit Brussel. Ze begon aan haar pad bij VRT Cultuur, waar ze portretten maakte van beeldend kunstenaars, muzikanten, dansers, designers. Nu ze werkt uit eigen naam, zoekt ze nog steeds die synergie met kunstenaars uit andere disciplines op. Daarom werkt ze vaak samen met culturele instellingen zoals TRIX, KMSKA, Klarafestival, MOMU, etc. 

Qua auteurswerk baant Charlotte een weg in zowel documentaire als fictie. Haar korte documentaire BGIRL BADLI (2022) is een portret van een jonge danseres die haar weg zoekt in de gevestigde danswereld. In het kader van Kids Kino Lab schrijft ze aan een jongerenreeks in samenwerking met De Mensen. 

Vanuit deze variatie aan projecten kan Charlotte vaak terugkoppelen naar haar praktijk tijdens haar lessen als docent storytelling op het RITCS. Binnen haar traject als onderzoeker aan het RITCS exploreert ze de deconstructie van de male gaze in het genre van de coming-of-age dansfilm. 

Brecht Debackere

Brecht Debackere

Gastdocent Out of the Box Praktijk

Brecht Debackere's interesses liggen bij bewegende beelden en interactieve toepassingen van allerlei aard waarbij 'experimenteel' en 'nieuwe media' de belangrijkste adjectieven zijn. Hij werkt in documentaire, fictie, animatie, motion-graphics en verkent toepassingen zoals videosynthese, interactie, 360º video, fotogrammetrie, games, computervisie en AI. Hij is een manusje-van-alles (en meester van geen enkele) en kent zijn weg in programmeren, motion graphics, regisseren en produceren. Zijn werk was te zien op festivals over de hele wereld en in musea als het Stedelijk Museum in Amsterdam, SMAK in Gent, KMSK in Antwerpen, ... . 

Jan Dierickx

Jan Dierickx

Kerndocent Regie

Sinds 1988 werkt hij als freelance regisseur voor zowel binnen- als buitenlandse opdrachten. In die tijd heeft hij deelgenomen aan zo’n 160 producties in 35 landen en dit voor zowel de Vlaamse, Belgische, Nederlandse, Franse , Duitse, Spaanse en Zweedse markt. Daarbij zaten zowel opnames in studio als op de top van een berg, single-cam, multi-cam of een mix van de twee. De bekendste producties waren Peking Express en Expeditie Robinson.

jan.dierickx@ehb.be

Christel De Moor

Christel De Moor

Opleidingsassistente

Christel De Moor studeert af aan het RITCS in 1981 als regie-assistente/script supervisor. Ze werkt tot 1990 bij de VRT (toen BRTN) voor diverse jeugd- en wetenschappelijke programma's. Nadien werkt ze 14 jaar bij het productiehuis D&D Productions voor show- en spelprogramma's zoals 'Tien om te Zien',  'Het Gouden Oog' en Waagstuk en voor de dramareeks 'Wittekerke'. Sinds 2004 werkt ze voor het RITCS als praktijkdocente en opleidingsassistente.

christel.de.moor@ehb.be

Senior Onderzoeker Maarten Francq

Maarten Francq

Senior Onderzoeker

Maarten Francq is van opleiding Industrieel Ontwerper, maar maakte door een ManaMA Multimedia en Vitrual Reality reeds snel de sprong naar het ontwerp en de aansturing van complexe videosystemen voor festivals en grote events.Als VJ en videokunstenaar, balancerend op de rand tussen kunst en technologie, werkte hij wereldwijd mee aan onder andere Tomorrowland Atlanta (VS), het lichtfestival van Sjarjah (VAE)en het lichtfestival van Gent (BE). In de muziekwereld werkte hij mee aan concepten voor de stadiumshows voor onder andere Marco Borsato(NL), Robbie Williams (UK)en Titziano Ferro(IT).

Oproepsjabloon 2021 PWO kenniscentra en projecten4 Erasmushogeschool BrusselSinds de technologiedie ontwikkeld werd binnen de live entertainmentindustrie ook binnende broadcastwereld zijn intrede deed, is hij erg actief betrokken bij de ontwikkeling van Extended Reality toepassingen, proof-of  -concepts en world’firsts. Maarten Francq was binnen het RITCS tussen 2018 en 2020 opleidingshoofd van de Professionele Bachelor Audiovisuele Kunsten en herschreef in die hoedanigheid met het hele team de volledige opleiding om deze technology-shift ook in de opleiding in te schuiven.Als deel van het Whitelight (UK) team was hij betrokken bij de implementatie van de eerste XR-studio specifiek ontwikkeld voor blended learning aan de Universiteit van Michigan (USA), van waaruit reeds vandaag in extended reality aan training en kennisdeling wordt gedaan.Als certified trainer en beta-tester voor verschillende mediaserverbedrijven is hij erg nauw betrokken bij de ontwikkeling en innovatie binnen deze markt en dan ook erg actief en gerespecteerd in de verschillende online gebruikersgroepen

Marina Reisdorff

Marina Reisdorff

Kerndocent Productie

Marina behaalt in 1984 haar diploma aan het RITCS, Afdeling Assistentie. Hoewel ze een carrière in de Vlaamse film ambieert, start ze haar loopbaan als regieassistente op de TV-sportredactie van de toenmalige BRT. Onverwacht werden voetbal en multicamera haar nieuwe passies. In 1989 maakt ze de grote overstap van de openbare omroep naar VTM. Daar maakt ze deel uit van de groep pioniers van de eerste Vlaamse commerciële TV-zender. Aanvankelijk in de functie van regie-& productie-assistente, later als regisseur en producer van talrijke succesrijke amusementsprogramma’s. Onder de vleugels van toenmalig RITCS-opleidingshoofd Tia Merecy, vervoegt ze in 2013 het lerarenkorps van de afdeling Production Management. Sindsdien combineert ze deze onderwijsopdracht met haar TV-projecten in het werkveld.

marina.reisdorff@ehb.be

Steven Segers

Steven Segers

Multicamera Regisseur / Creative / Art Director

Steven Segers is Multicamera Regisseur / Creative / Art Director voor de Vlaamse televisiezenders en productiehuizen. Zijn eerste “cue” kwam van zijn nonkel Jef Claessen (directeur Radio 2, ontdekker Jacques Brel) die hem een fotocamera en een transistorradiootje cadeau gaf. Door zijn jeugd in een schouwburg en op tournee door te brengen, kroop de theatertechnische magie van het livegebeuren in zijn bloed. Afstuderen als Master in de Audiovisuele Kunsten aan het RITCS werd de kickstart om als regisseur de TV wereld te gaan ontdekken. Eerst regisseerde hij jarenlang single- en multicam op locatie om later met die ervaring zijn eerste passie weer op te zoeken door televisieshows vanaf de ontwikkelingsfase mee vorm te geven. Hij zet setdesign, graphics, audio, lichtontwerp, cameravoering en regie in als tools om het verhaal te helpen vertellen. Steven won een International Emmy Award (Sorry Voor Alles) en een Vlaamse Televisie Ster voor Beste Entertainmentprogramma (K3 Zoekt K3) en drukte zijn stempel in regie en vormgeving op meer dan 200 shows waaronder Fata Morgana, The Voice, Alleen Elvis Blijft Bestaan, Wedden Dat, 30 jaar VTM Show, Café Corsari, De Gouden Schoen,… Als gastprofessor wil hij nieuwe makers inspireren, enthousiasmeren en coachen door hen een zo breed mogelijke kijk te geven op de knepen van het vak.
 

Matthias Temmermans

Matthias Temmermans

Regisseur / Scenarist


Na een opleiding communicatiewetenschappen in Antwerpen studeerde Matthias filmregie aan Sint-Lukas te Brussel.   

In de jaren ’90 stond hij mee aan de wieg van de allereerste kinderzender in België “Kinderatelier”. Centraal in het iconische mozaïekscherm werd destijds een volledig zelfgemaakt kinderblok uitgezonden.  De presentatie werd verzorgd door oa Marc Uytterhoeven, Pitti Polak, Kid Safari en Friedl Lesage.  Samen met de creatieve ploeg maakte Matthias de overstap naar Filmnet, later omgedoopt tot Canal+ om daar de jeugdprogramma’s te maken.       

Toen woestijnvis op zoek was naar een creatief team voor “de XII werken van Vanoudenhoven” werd Matthias redactioneel en voor de multicam regie ingeschakeld.  Nadien volgden verschillende projecten voor de kinderblokken van VT4 en Kzoom.  Drie seizoenen lang deed Walter Baele voor zijn programma “Brussel Nieuwsstraat” een beroep op Matthias om de sketches mee te verzinnen en te regisseren. Samen met Herman van Molle en Karel Vereertbrugghen maakten hij ondertussen alle seizoenen van 1 jaar gratis.   En samen met eerste K3tjes ging Matthias freelance voor studio 100 werken.   Hij schreef en regisseerde hun specials, clips en een film.   
Tot op heden heeft Matthias twaalf langspeelfilms geregisseerd waarvan hij een groot deel zelf geschreven heeft.   Plop en de toverstaf, Plop en Kwispel, Plop en het Viool avontuur, K3 en de Kattenprins, Het geheim van Mega Mindy, Mega Mindy en het Zwarte Kristal, Mega Mindy versus Rox, H.I.T de Romeo’s, Mia and the Hero of Centopia en de eerste Belgische Netflix original, de kerstfilm “De familie Claus” met Jan Decleir en Mo Bakker.
Naast de speelfilms heeft Matthias mee de scenario’s geschreven en de regie op zich genomen van fictiereeksen zoals Mega Mindy, ROX,  De avonturen van Lolly Lolbroek, Booh!, Zoe en Silos, Pipo de clown,  Marsepeinstein,  Kosmoo, #Like Me,  …
"

An Taveirne

An Taveirne

Begeleiding en planning van de praktijken

An Taveirne heeft jaren gewerkt als studiomeester voor allerlei studioprogramma's en ondersteunde ook productioneel tal van evenementen.

an.taveirne@ehb.be

Johan Tuyaerts

Johan Tuyaerts

Media-expert

Johan Tuyaerts is tv producent, docent, schrijver en zelfstandig media- en creativiteitsconsultant. Tussen 2003 en 2015 was hij de CEO en bezieler van  productiehuis Sultan Sushi België en Nederland, bekend van o.m. Marsman, Danni Lowinski, Fata Morgana, Red Sonja, Huizenjacht en Birthday . Hij is ook lid van de de mediacommissie van het Vlaams Audiovisueel Fonds en is gespecialiseerd in format-ontwikkeling, mediatrends en pitching. 

Mia Vaerman

Mia Vaerman

Docente in de reflectievakken

Mia Vaerman studeerde Woord aan Conservatorium Brussel en filosofie aan KU Leuven. Werkte ook een jaar journalistiek af in Parijs. Ze recenseert theater en dans, soms ook filosofie, en zit in verschillende raden van bestuur (Kaaitheater, Crew, Still Standing). Ze werkt mee aan De Zendelingen – netwerk voor kunst en reflectie.  Ze is docente Media en Maatschappij, Audiovisuele Actualiteit en Cultuurtheorie, aan het RITCS School of Arts in Brussel. Ze vertaalt graag (filosofische) teksten uit het Frans.
 

Mieke Van Dessel

Mieke Van Dessel

Gastdocent Research en Redactie

Mieke Van Dessel heeft een jarenlange ervaring in de journalistiek, zowel bij radio (Radio 1 en Radio 2) als bij televisie (VTM, Bruzz). Ze maakte er reportages, presenteerde en was eindredacteur. Tegenwoordig maakt ze korte films voor organisaties uit de sociale sector. 

Tom Vantorre

Tom Vantorre

Kerndocent AVT

Tom Vantorre is geboren in Brugge en groeide op aan de Belgische kust. Hij studeerde zelf aan het RITCS en woont in Brussel. Als freelance cameraman werkte hij voor verschillende Europese zenders zoals BBC, ARTE, RTE en andere.
Na een speciale opleiding specialiseerde Vantorre zich in oorlogsverslaggeving en filmde hiervoor onder andere in Irak, Afghanistan en voormalig Joegoslavië.

De afgelopen jaren verliet Vantorre het pad van de verslaggeving en nu concentreert hij zich op documentaires en het maken van eigen fotoreeksen waarvan verschillende reeds werden gepubliceerd.

tom.vantorre@ehb.be

Gerd Van Geel

Gerd Van Geel

Gastdocent realisatie

Wat in 1994 ooit begon bij Studio's Amusement met het monteren van oa Familie en Nonkel Jef, werd voor Gerd al snel duidelijk dat dit niet de ultieme droom was. In 1998 begon hij te werken voor Alfacam, toen één van 's werelds toonaangevende facilitaire huizen voor het opnemen van grote evenementen en concerten. Voor hen regisseerde, beeldmixte en monteerde hij tal van popconcerten/festivals, klassieke concerten, opera’s en spektakels over de hele wereld. In 2002 werd Gerd freelance beeldregisseur, gespecialiseerd in multicam opnames (muziek, theater, spektakel). Bij oa Studio 100 en Tomorrowland is hij kind aan huis.

Naast ondertussen meer dan 2000 live concerten (zoals Billie Eilish, Ed Sheeran, Dua Lipa, Robbie Williams, Leonard Cohen, Nick Cave, Twenty One Pilots...), theaterspektakels (zoals 14-18 40-45, Daens, Cirque du soleil,...), Comedyshows (zoals Alex Agnew, Wouter Deprez, Steven Mahieu, Gili, Guga Baul, Kamal,...), een 50 tal musicals (zoals Rent, Phantom of the opera, Kuifje, Annie,...) deed hij meer dan 15 verschillende livefestivals in binnen- en buitenland (zoals Graspop , Rock Werchter, Tomorrowland, Untold,...) en maakte meer dan 250 dvd's (voornamelijk muziekconcerten en theatershows). Met de lockdown in 2020 moest hij zichzelf opnieuw uitvinden en is hij begonnen met virtuele live festivals te regisseren zoals ‘Tomorrowland around the world’ en ‘Tecate Pal Norte’ in Mexico. Ook van klassieke concerten en opera is hij niet vies.

Een aantal jaar geleden besloot hij om zijn kennis als door te geven aan studenten van het RITCS via een workshop multicam muziek.

Zijn passie voor muziek is eindeloos, sinds hij eind jaren 80 met zijn eigen band The Arch begon. Als componist en zanger kan hij denken als een muzikant... wat hem helpt om als beeldregisseur een concert/festival vast te leggen.

Jan Verschoren

Jan (Jåån) Verschoren

Sound Educator

Jan (Jåån) Verschoren is componist, sounddesigner, muziek producer, geluidstechnieker voor live&studio-werk en lesgever in Sound Design @RITCSBrussel en @KaskaDko. Hij speelt al met geluid en muziek voor zolang hij zich kan herinneren. Chick Corea, Jef Neve, Daan, Gabriel Rios, Clouseau zijn sommige van de vele vele artiesten waarmee hij heeft samengewerkt in de loop van de jaren. Zijn persoonlijke geluidsstudio Studio Norway is een gekende place to be in de muziekwereld voor mastering, mixing, editing, composing en waanzinnig goeie super koffie.

Docenten

 

  • Bosmans Luc
  • Breuls Peter
  • Debackere Brecht
  • De Clercq Dirk
  • De Cort Charlotte 
  • De Moor Christel
  • De Rijck Jeroen
  • Delaere Robbie
  • Dewulf Charlie 
  • Dhelft Dirk

 

  • Frederickx Katelijne
  • Haekens Luc
  • Hessels Wouter
  • Jacobs Filip
  • Montellano Wendy 
  • Peet Jean
  • Reisdorff Marina
  • Ricour Ann
  • Segers Steven
  • Taveirne An

 

  • Temmermans Matthias
  • Theunissen Jeroen
  • Tuyaerts Johan
  • Vaerman Mia
  • Van der Sande Ellen
  • Van Dessel Mieke
  • Van Geel Gerd
  • Veraghtert Toon 
  • Verschoren Jan 

 

  • Van Geel Gert
  • Van Moer Geel
  • Vantorre Tom
  • Van Nieuwenhuysen Timothy
  • Veraghtert Toon
  • Verschoren Jan
  • Veulemans Martijn
  • Vilain Sven

Contact

Je kan al onze medewerkers bereiken via hun EhB-mail: voornaam.naam@ehb.be .

 

Registreren

Wil je starten aan het RITCS dan moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. Voor elke toelatingsproef wordt een jury samengesteld uit docenten van het RITCS en externe experten uit het artistieke werkveld. Zij proberen aan de hand van de toelatingsproef inzicht te krijgen in jouw verbeeldingskracht, speelsheid, flexibiliteit, persoonlijke fascinatie, stijl, actuele kennis en goesting. 

Over de toelatingsproef

Wil je starten aan het RITCS School of Arts, dan moet je eerst slagen voor de toelatingsproef. De toelatingsproef voor de Professionele Bachelor Audiovisuele Kunsten bestaat uit drie onderdelen: een persoonlijk dossier, een werkweek en een jurygesprek. Tijdens je registratie kies je uit de verschillende opties de data die voor jou het best passen. 

Na je registratie krijg je van ons een bevestigingsmail en brochure met daarin meer specifieke informatie over de toelatingsproef: welke opdrachten dien je voor te bereiden, wanneer dien je aanwezig te zijn, wat wordt er van je verwacht en wanneer ken je het resultaat van de toelatingsproef. 

Als eerste onderdeel van de toelatingsproef dien je aan de hand van een reeks vragen een persoonlijk dossier voor te bereiden. Het gaat hierbij om vragen die toetsen naar wie je bent, wat je (creatieve) interesses zijn en wat je voeling is met het vakgebied. Verder zal je ook worden gevraagd om een motivatie te schrijven waarom je wenst te starten aan de opleiding. Je bereidt dit dossier voor en stuurt het tegen een vooraf bepaalde deadline door naar de jury. De specifieke info omtrent deze opdracht vind je in de brochure na je registratie. 

Daarnaast zal je moeten deelnemen aan een werkweek waarin je een reeks vakgebonden en praktische proeven zult krijgen. Tijdens de werkweek is er ook een kort gesprek met de jury waarin er wordt gepeild naar jouw motivatie en drive om aan de opleiding te beginnen. De jury baseert zich voor dit gesprek onder meer op de antwoorden die je formuleerde in je dossier en je opdracht(en). Op het einde van de werkweek krijg je te horen of je geslaagd bent voor de toelatingsproef, waarna je je kan inschrijven voor de opleiding aan het RITCS School of Arts. 

Meer informatie en verdere details vind je in de brochure die je ontvangt na je registratie. 

Opgelet: je kan slechts één keer deelnemen aan de toelatingsproef voor het daaropvolgende academiejaar. Toelatingsproeven die slechts gedeeltelijk worden afgelegd zijn niet geldig. Alle onderdelen moeten in één en dezelfde periode worden afgelegd. Afhankelijk van de richting waarvoor je toelatingsproef deed is het wel nog mogelijk om deel te nemen aan de toelatingsproeven van andere richtingen aan het RITCS School of Arts. Ben je niet geslaagd, dan kan je wel jaarlijks opnieuw deelnemen.

Data toelatingsproef Professionele Bachelor Audiovisuele Kunsten

Voor het academiejaar 2023-2024 zijn de registraties voor de artistieke toelatingsproeven gesloten.
Voor het academiejaar van 2024-2025 zal je je in het voorjaar van 2024 kunnen registreren. 

Vragen?

Wil je binnenkort starten aan het RITCS School of Arts maar heb je nog wat vragen? Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief of neem contact met ons op