Schrijven
Rik D'hiet
Rik D’hiet is vakhoofd van de afstudeerrichting Schrijven van het RITCS en coördineert er de werkzaamheden van de onderzoeksgroep Schrijven. Hij doceerde 10 jaar Scenario aan de Universiteit Gent.
rik.dhiet@ehb.be
Nele Vranken
nele.vranken@ehb.be
Ruth Mellaerts
Ruth Mellaerts (1986) studeerde Taal-en Letterkunde en een Master Culturele Studies aan de KULeuven, waarna ze aan het RITCS een Verkorte Bachelor en Master Schrijven volgde. Ze studeerde af in 2010 en werkte sindsdien als dramaturg voor verschillende theatergezelschappen. Ze schrijft scenario's voor film en televisie en publiceerde een bundel met kortverhalen.
Sinds 2017 werkt Ruth als docent Schrijven en Dramaturgie op het RITCS en Luca School of Arts, Brussel. Binnen het RITCS maakt ze ook deel uit van de Onderzoeksgroep Schrijven. Daar bestudeert ze de dramaturgie van hedendaagse televisiereeksen en films, met speciale aandacht voor makers met een diverse achtergrond.
ruth.mellaerts@ehb.be
Ernest Mathijs
Ernest Mathijs is docent in de Vakgroep Schrijven aan het RITCS, en tevens Professor in Cinema and Media Studies aan de University of British Columbia, Vancouver. Ernest publiceerde boeken over The Lord of the Rings, Big Brother, David Cronenberg, Ginger Snaps en cultfilm (100 Cult Films, Cult Cinema, The Cult Film Reader, The Routledge Companion to Cult Cinema, en Alternative Europe).
Daarnaast zijn er bijdragen over Utopia, de Soska Sisters, The Room, Monty Python, Mad Max, She’s the Man, Man Bites Dog, Donnie Darko en Daughters of Darkness.
Ernest is scenarist en co-producer van de documentaire The Quiet Revolution (2019). Als lid van de onderzoeksgroep Schrijven doet Ernest onderzoek naar de samenwerkingen tussen en gezamenlijke invloeden van Jean-Claude Carriere en Delphine Seyrig.
ernest.mathijs@ehb.be
Pieter Delfosse
Pieter (°1985) studeerde af aan de schrijfopleiding van het RITCS (2010) en later aan Toneelacademie Maastricht (2016) als regisseur-dramadocent. Sindsdien werkte hij als schrijver en speler samen met Inne Goris, Laika, De Tekstsmederij, Julie Pfleiderer + ICTUS ensemble en anderen.
Hij gaat in zijn schrijven steeds op zoek naar vormen, werkwijzen en samenwerkingen die van hem verlangen alles te vergeten wat hij over schrijven weet en het opnieuw te mogen uitvinden.
Pieter werkt ook vaak met groepen, van onstuimige Brusselse Ketjes tot temperamentvolle huismoeders.
pieter.delfosse@ehb.be
Bart Nuyens
Bart Nuyens (1971) studeerde Germaanse talen in Antwerpen en Filmwetenschappen in Liverpool en Nijmegen. Hij werkte bij het Louis Paul Boondocumentatiecentrum van de Universiteit Antwerpen, waar hij met name de invloed van film op romanvernieuwers als L.P. Boon en Hugo Claus onderzocht. Hij doceerde Nederlandse literatuur aan de Artesis Hogeschool Antwerpen en Sint-Lucas Antwerpen (Karel de Grote Hogeschool). Sinds 2003 is hij verbonden aan het RITCS, waar hij de studenten vertrouwd maakt met de geheimen van de narratologie, de semiotiek en het literaire essay. Hij maakt deel uit van de onderzoeksgroep Schrijven en onderzoekt vooral de complexe narrativiteit in hedendaagse film en televisiereeksen.
bart.nuyens@ehb.be
Charles De Weerdt
Charles De Weerdt (1979) ging na zijn studies Schrijven aan het RITCS Brussel, en Criminologie aan de UGent aan de slag als freelance scenarist, eerst voor een aantal Vlaamse crimiseries zoals Flikken (Eén), Witse (Eén), Aspe (VTM) en Code 37 (VTM). Later volgden ook reeksen als In Vlaamse Velden (Eén), De Bunker (VTM), Gent-West (Vier), Lost Luggage (Eén) en Flight (Vier). Voor De Bunker was hij tevens co-creator en co-showrunner.
Charles volgde het Robert McKee Story Seminar in Londen en de showrunner cursus van MediaXChange in L.A. Hij geeft sinds 2010 ook les aan het RITCS in Brussel.
charles.de.weerdt@ehb.be
Gaea Schoeters
Gaea Schoeters is librettist, scenarist, journalist & auteur.
Ze debuteerde met het reisboek Meisjes, moslims en motoren. Later volgden de romans Diggers, De kunst van het vallen, Zonder Titel #1 en Trofee, de theatertekst Het Kanaal en het kinderboekje Marcel. Samen met componiste Annelies Van Parys schreef ze o.a. de opera’s Private View (bekroond met de FEDORA - Rolf Liebermann Prize for Opera) en Usher (genomineerd voor de International Opera Award) en de muziektheatervoorstelling An Archive of Love (Operadagen Rotterdam). Voor theater maakte ze, samen met Trui Hanoulle, de jongerenvoorstelling Schaduwtrein, waarin minderjarige vluchtelingen & Steinerschooljongeren elkaars persoonlijke verhalen on stage vertelden. Soms (en stiekem) waagt ze zich aan poëzie.
De veelheid aan genres waarin ze werkt biedt haar de mogelijkheid de voor- en nadelen van elke vorm te exploreren. Al haar werk situeert zich op het snijvlak tussen vormexperiment en maatschappelijk engagement; zeker in haar podiumwerk zoekt ze actief aansluiting bij actuele thema’s, die ze vervolgens in een bredere context onderzoekt.
Tussendoor schrijft ze interviews en essays voor o.a. De Standaard, Rekto:Verso & diverse literaire tijdschriften, en werkt ze nog steeds (en graag) als (motor)reisverhalen-schrijver. Ze geeft ook vaak lezingen, over zowat alles wat met schrijven te maken heeft, is curator van The Dead Ladies Show (een samenwerking met Passaporta om ten onrechte vergeten vrouwen weer onder de aandacht te brengen) en doceert literair schrijven aan het Ritcs in Brussel. Tussendoor schopt ze regelmatig tegen de schenen van de wereld in opiniestukken en columns, maar altijd met de beste bedoelingen.
Carly Wijs
Carly Wijs (1966) studeerde in 1990 af als actrice aan de Toneelacademie Maastricht. Ze creëerde vanaf het midden van de jaren 90 eigen voorstellingen waarin literaire werken werden omgevormd tot toneelteksten en ontwikkelde zich vanaf dat moment tot een schrijvend performer, terwijl ze tegelijkertijd meespeelde in talloze tv-series en films.
Ze schreef verscheidene toneelwerken, waaronder Wij/Zij een jeugdtheaterstuk dat inmiddels vertaald is in 10 talen, en in december 2020 ging in Zweden haar nieuwste tekst Boy in première in het Zweeds. In 2016 debuteerde zij bij uitgeverij Ambo Anthos met de roman Het Twijfelexperiment.
Vanaf 2005 is zij verbonden als docent aan de opleiding Drama-acteren en sinds 2013 maakt zij deel uit van de schrijfopleiding waar zij nu personage-ontwikkeling geeft aan de Masterstudenten. Ze maakt deel uit van de onderzoeksgroep Schrijven en onderzoekt onder andere de totstandkoming van Vlaams/Nederlandse televisieseries. Dit gebeurt vanuit het perspectief van de schrijvers met als doel om de studenten inzicht te geven in hoe, naast het schrijven, verschillende onderdelen van het maakproces een scenario beïnvloeden.
carolyn.wijs@ehb.be
Vragen?
Wil je binnenkort starten aan het RITCS School of Arts maar heb je nog wat vragen? Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief of neem contact met ons op.