sounddesign cover
Academische Bachelor en Master in de Audiovisuele Kunsten

Sound Design

Sound Design

Als student Audiovisuele Kunsten kan je jou gaan toespitsen op sound design en leer je maatschappelijke en emotionele waarnemingen te vertalen naar een audiovisuele creatie. Daarbij leg je de klemtoon op het creatief omgaan met geluid. Zo verzorg je de opname, geluidsmontage en mixage van een film of documentaire en geef je vorm aan alles wat te horen is binnen en buiten het beeld. Je eigen artistieke visie en persoonlijke stijl zijn daarbij steeds zeer belangrijk.

Verder werk je als student op een creatieve manier samen met een regisseur in het vertellen van jullie verhaal. Het gebruiken van technische apparatuur en het toepassen van een aangepaste methode dragen telkens bij tot het bereiken van het beste resultaat bij een gegeven opdracht.

In de master krijgt je persoonlijk onderzoek naar een eigen geluidsconcept vorm in samenwerking met een regisseur van een documentaire of fictiefilm

Luister online

Kortfilms kijken vanuit je zetel? Dat kan vanaf nu dankzij RITCS ONLINE! Met twee benen in digitale toekomst startte het RITCS in 2018 met de ontwikkeling van een online streamingdienst waar het de werken van enkele studenten presenteert aan het brede publiek. We hopen je zo een beter beeld te geven van wat de richting precies inhoudt. Voor de werken van onze laatstejaars moet je richting de festivals.
 

RITCS ONLINE

Bachelor

Geluid studeren RITCS geluidsman geluidsvrouw

Tijdens het eerste jaar van de bacheloropleiding ontdek je als student sound design samen met de studenten schrijven, regie, productie, cinematografie en montage de audiovisuele basisbegrippen. Je wordt ondergedompeld in een bad van Kunst, Cultuur en Filmgeschiedenis; krijgt je eerste scenario-, regie- en productielessen en je hebt gezamenlijke praktijk fictie en reportage. Hier wordt de kiem gelegd voor de latere samenwerkingen, elk vanuit de eigen, steeds meer gespecialiseerde discipline. Er zijn ook al enkele specifieke vakken als setopname, postproductie en audiotechnologie. Op het einde van het eerste jaar toon je een persoonlijk, geïnspireerd werk.

In het tweede jaar zullen algemene vakken als Film- en Documentaire analyse, een verdere verdieping in de Filmgeschiedenis, Politiek, Cultuur en Filosofie je uitdagen om je kritische reflectie over het audiovisuele medium en de maatschappij aan te scherpen. 

Verder concentreer je jou als sound designer op de 3 facetten binnen het klankdecor: geluidsopname, geluidsmontage en –mixage; zowel voor een documentaire als een fictiefilm. Je levert voorstellen over de klankkleur, de dramatiek en het narratieve aspect van ieder project, in overleg met je realisator. Daarbij zijn je eigen visie en persoonlijke stijl echter steeds zeer belangrijk.

Gaandeweg leer je in gerichte en goed omkaderde praktijkateliers in de tweede en derde bachelor een professionele houding aan te nemen, net zoals in de professionele context van de hedendaagse audiovisuele wereld. Dit gebeurt telkens zo veel als mogelijk in samenwerking met de medestudenten van schrijven, regie, productie, cinematografie en montage, die elk hun vanuit hun specifieke talent een artistieke bijdrage leveren. De praktijk is zowel Fictie, Human Interest als Documentaire.

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS fiches van onze opleiding kan terugvinden.

ECTS-fiches

Master

Geluid studeren RITCS geluidsman geluidsvrouw

Je persoonlijk onderzoek naar een eigen geluidsconcept zal in de master sound design vorm krijgen in samenwerking met een medestudent regie (documentaire of fictie). Een vakjury zal je werk beoordelen en naar waarde schatten.

ECTS-fiches

Wil je gedetailleerde info over de vakken (beoordeling, examenvormen ...), dan kan je terecht op onze studiegids waarin je alle ECTS fiches van onze opleiding kan terugvinden.

ECTS-fiches

Alumni in focus

Alumnus Gedeon Depauw

Gedeon Depauw 

Alumnus Gedeon Depauw (1985) studeerde af in 2009. De eerste jaren werkte hij hoofdzakelijk als EFP-geluidsman voor verschillende televisieproducties in combinatie met opnames en postproductie van kortfilms. Het televisiewerk maakte na een tijdje plaats voor het betere documentairewerk en zo kon Gedeon zijn 2 passies combineren: geluid en reizen. De mogelijkheid om op diverse locaties ter wereld te komen en daar de omgeving letterlijk en figuurlijk op te nemen spraken hem enorm aan. Steeds vaker kwamen er opdrachten voor postproductie en setopname fictie binnen waardoor Gedeon nu als allround geluidsman werkt en zowat alle aspecten van geluid binnen audiovisuele producties beheerst. Het niet specialiseren in één specifieke afdeling ziet Gedeon net als een sterkte, om op die manier zijn werk interessant en uitdagend te houden.

Renzy Saerens Alumnus

Renzy Saerens

Renzy Saerens studeerde in 2015 af aan het RITCS. Tijdens zijn laatste jaar werkte hij als stagiair op verschillende filmsets voor o.a. Joeri Verspecht en Jan Deca. Daar leerde hij al snel de mentaliteit en werkethiek van de sector kennen, wat een grote hulp was om niet veel later zelf achter de knoppen te zitten. Hij werkte als chef voor series (Gent West, Callboys, Tabula Rasa) en films (All of Us, Bittersweet 16), maar zijn grootste liefde en focus ligt nog steeds bij Sound Design. Sinds 2016 is hij vast in dienst bij The Image and Sound Factory, en wordt hij ook regelmatig ingezet in de post-productie. Ondertussen werkt hij vooral als sound designer voor nationale/internationale reeksen en films (The Window, Fractures, Grond, Callboys,..).

Alumnus Paulo Rietjens

Paulo Rietjens

Alumnus Paulo Rietjens stond tijdens zijn studies op verschillende kortfilms als chef geluid. Na zijn afstuderen aan het RITCS verdiepte Paulo zich verder in zijn passie en ging aan de slag als producer en beatmaker in de Brusselse muziekscène. Rietjens is producer van de Brusselse hiphoppers Stikstof. Afgelopen zomer organiseerde Rietjens samen met Frontal workshops producen en studiotechnieken voor jongeren. “Iedereen tussen de 15 en 25 jaar die thuis beats maakt en bezig is met muziek componeren is welkom”, vertelt Rietjens aan BRUZZ.

Alumnus Timothy Van Nieuwenhuysen

Timothy v. Nieuwenhuysen

Alumnus Timothy van Nieuwenhuysen studeerde begin jaren 2000 af aan het RITCS School of Arts. Hij werkte zowel als sound recordist, sound mixer voor series als ‘Tabula Rasa’, ‘Professor T.’, ‘Steracteur Sterartiest’ en films als ‘Halfweg’ en ‘Broer’. (Foto: Tabula Rasa)

Arne De Beleyr alumnus

Arne De Beleyr

Arne De Beleyr studeerde in 2015 af met kortfilm Raleur (regie: Hyun Lories). Tijdens zijn studies was hij chef bij verschillende kortfilms en liep stage op de set van Vermist. Zijn eerste ervaring in postproductie deed hij op bij The Image and Sound Factory. Hier verzorgde hij kleine dialoog, IV, Foley en ADR montages. Nadien ging hij aan de slag als recorder postproductie bij AGeNT, waar hij als assistent aan allerhande co-producties meewerkte, en vervolgens ook geluidsmontages voor films (Spider In The Web, All Of Us, Cleo) en series (Callboys, Black Out, The Window). Arne stond ook in voor de geluidspostproductie op kortfilms zoals Bird (Charlotte Lybaert), Poor Kids (Michiel Dhont), Versailles (alumni Hyun Lories). Zijn meest recente project omvat het sound design voor de miniserie Charlatan. 

Arne Stevens alumnus

Arne Stevens 

Alumnus Arne Stevens studeerde af in 2017. Tijdens zijn opleiding aan het RITCS werd het al snel duidelijk dat studiowerk zijn ding was, en ging hij zich hier verder op focussen. Het audio-postproductiebedrijf waar hij stage liep, studio MM, deed voornamelijk reality-producties en dat is tot op vandaag het genre waar hij het meest in werkt. Na zijn opleiding ging hij meteen aan de slag als freelancer bij programma’s zoals Spoed 24/7, Expeditie Robinson, Huizenjagers, Liefde voor Muziek, verschillende VRT-programma's zoals Pano, eindejaarsoverzichten, sportgala's,... Naast reality-mixage komen particuliere opdrachten voor sound design ook vaak aan bod. In 2019 werkte hij mee aan het sound design van de Buurtpolitiefilm ‘Het Circus’. De afwisseling tussen reality en fictie vindt hij ideaal omdat het zo’n verschillende manier van werken is. In zijn vrije tijd is Arne voornamelijk bezig met het produceren van muziek. 

Alumnus Christophe Vandepitte

Christophe Vandepitte

Christophe studeerde af in 2012. Kort daarna werkte hij mee aan enkele kortfilms, zowel op de set als in postproductie. Daarnaast wist hij ook enkele mooie stageplekken te bemachtigen, o.a. op de set bij de Britse reeks "The White Queen", of in de audio-postproductie van de Vlaamse films "Weekend aan zee" en "Frits & Franky". De jaren daarna combineerde hij een deeltijdse job bij de VRT als 'sonorisator televisie' met freelance opdrachten in postproductie van kortfilms, docu's, films en tv-reeksen (o.a. Eigen Kweek, Bevergem, twee van de F.C. De Kampioenen-films,...). Momenteel werkt hij voltijds voor de VRT, waar hij het meeste tijd besteedt aan sound design voor de internationaal verkochte jeugdreeks "Hoodie". Zijn liefde voor geluid komt tevens tot uiting in zijn activiteiten als muzikant. 

Michel Daems 

Michel studeerde af in 2013, en kwam al vrij snel terecht in de muziekwereld, voornamelijk het live-gebeuren, waarbij hij binnen en buiten Europa op tour kon gaan met o.a. Brides of Lucifer, Scala & Kolacny Brothers, Arcora, Level 6, Breakbot, ... Zo had hij de eer om zijn job uit te oefenen op heel interessante plaatsen zoals India, China, New York, Noord-Afrika, ... Momenteel heeft hij thuis zijn eigen mixruimte ingericht en werkt hij als Junior Engineer bij Galaxy Studios. Zijn functie bestaat hierbij zowel uit Pro Tools operator voor grote filmscores, alsook engineer voor verscheide projecten (Jan Swerts, UDO, ...). 

Michel Coquette

Docent Sound Design

Na te zijn afgestudeerd aan het RITCS in de opleiding BGM begon hij als geluidstechnicus bij de VRT. Hij werkte er in de dienst muziekopname in het Flageygebouw. Enkele jaren later vervoegde hij een audio postproductie bedrijf waar in een eerste fase commercials en bedrijfsfilms van klank werden voorzien. Door te groeien werden de activiteiten uitgebreid naar 35mm film postproductie waarvoor postsynchronisaties, foley opnamens, klankmontages en mixages werden uitgevoerd. Werd door het RITCS aangetrokken omwille van zijn ervaring in audiopostproductie. 

michel.coquette@ehb.be

Kristin Daels

Kristin Daels

Opleidingsassistent

Met een diploma van het RITCS in 1981 (toen : Hoger Instituut voor Toneel- en Cultuurspreiding HRITCS) ging Kristin Daels meteen aan de slag als regie-assistent bij diverse theatergezelschappen.

In 1983 stond ze ‘bij toeval’ als assistent-opnameleider op de veel besproken filmset van ‘De Leeuw van Vlaanderen’ en dit was de start van een gevarieerde freelance loopbaan in de audiovisuele sector als productie- en regie-assistent, script, opnameleider, productieleider voor documentaire, ENG, bedrijfsfilm, educatieve film, fictiefilm, acteurs- en stemcasting en reclamefilm in binnen- en buitenland. 

kristin.daels@ehb.be

Docenten

  • Coquette Michel
  • Lerchs Marina
  • Mertens Hendrik
  • Jan Verschoren
  • Van der Eecken Pedro

  • Bart Martens
  • Christian Monheim
  • Veulemans Martijn
  • Kevin Hallaert

Gastdocenten

  • Jan Deca
  • Joeri Verspecht
  • Toon Echelpoels
  • Gert Janssen
  • Jeroen Truijens
  • Johan Vandermaelen

Contact

Je kan al onze docenten en medewerkers bereiken via hun EhB-mail: voornaam.naam@ehb.be . Heb je specifieke vragen rond Sound Design? Dan kan je de vakgroep mailen via sounddesign.ritcs@ehb.be

 

Toelatingsproef

Wil je starten aan het RITCS dan moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. Voor elke toelatingsproef wordt een jury samengesteld uit docenten van het RITCS en externe experten uit het artistieke werkveld. Zij proberen aan de hand van de toelatingsproef inzicht te krijgen in jouw verbeeldingskracht, speelsheid, flexibiliteit, persoonlijke fascinatie, stijl, actuele kennis en goesting. 

Over de toelatingsproef

Wil je starten aan het RITCS School of Arts, dan moet je eerst slagen voor een artistieke toelatingsproef. De toelatingsproef bestaat uit drie onderdelen: een vragenformulier, een intake- of selectiegesprek en een werkweek. Tijdens je registratie kies je uit de verschillende opties de data die voor jou het best passen. 

Na je registratie krijg je van ons een bevestigingsmail en brochure met daarin meer specifieke informatie over de toelatingsproef: welke opdrachten dien je voor te bereiden, wanneer dien je aanwezig te zijn, wat wordt er van je verwacht en wanneer ken je het resultaat van de toelatingsproef. 

Als eerste onderdeel van de toelatingsproef dien je aan de hand van een reeks vragen een persoonlijk dossier voor te bereiden. Het gaat hierbij om vragen die toetsen naar wie je bent, wat je (creatieve) interesses zijn en wat je voeling is met het vakgebied. Verder zal je ook worden gevraagd om een motivatie te schrijven waarom je wenst te starten aan de opleiding. Je bereidt dit dossier voor en stuurt het tegen een vooraf bepaalde deadline door naar de jury. De specifieke info omtrent deze opdracht vind je in de brochure na je registratie. 

Vervolgens zal je worden uitgenodigd voor een intake- of selectiegesprek waar een jury aan de hand van een kort gesprek peilt naar jouw motivatie en drive om aan de opleiding te beginnen. De jury baseert zich voor dit gesprek onder meer op de antwoorden die je formuleerde in je dossier. Op het einde van de dag zal de jury beslissen of je mag doorstromen naar de werkweek. Ben je niet geslaagd voor het jurygesprek dan mag je helaas niet deelnemen aan de werkweek en stopt voor jou de toelatingsproef. Bij een positief resultaat mag je deelnemen aan de werkweek waar je een reeks vakgebonden en praktische proeven zult krijgen. Op het einde van de werkweek krijg je te horen of je geslaagd bent voor de toelatingsproef, waarna je je kan inschrijven voor de opleiding aan het RITCS School of Arts. 

Meer informatie en verdere details vind je in de brochure die je ontvangt na je registratie. 

Opgelet: je kan slechts één keer deelnemen aan de toelatingsproef voor het daaropvolgende academiejaar. Toelatingsproeven die slechts gedeeltelijk worden afgelegd zijn niet geldig. Alle onderdelen moeten in één en dezelfde periode worden afgelegd. Afhankelijk van de richting waarvoor je toelatingsproef deed is het wel nog mogelijk om deel te nemen aan de toelatingsproeven van andere richtingen aan het RITCS School of Arts. Ben je niet geslaagd, dan kan je wel jaarlijks opnieuw deelnemen.

Data toelatingsproeven

Voor het academiejaar 2023-2024 zijn de registraties voor de artistieke toelatingsproeven gesloten.
Voor het academiejaar van 2024-2025 zal je je in het voorjaar van 2024 kunnen registreren. 

Vragen?

Wil je binnenkort starten aan het RITCS School of Arts maar heb je nog wat vragen? Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief of neem contact met ons op