Docent en regisseur Pol Dehert is overleden
Pol Dehert: een tedere anarchist die ervan hield te ontregelen waar nodig en te verbinden waar mogelijk.
Met grote verslagenheid en droefheid vernemen we dat alumnus, docent en collega Pol Dehert afgelopen weekend plots is overleden. Vele generaties zijn door hem geïnspireerd en verliezen een vaderfiguur.
Na studies aan het RITCS en het Théâtre National de Strasbourg en een jaar stage in het voormalige Oost-Berlijn (in de Volksbühne en het Deutsches Teater) regisseert Pol Dehert tussen 1977 en 1994 zowel in Vlaanderen, Nederland als Duitsland in hoofdzaak theater. Dehert regisseert eind jaren zeventig, begin jaren tachtig ook drie internationaal bekroonde kunstfilms: Art nouveau en Oedipus en de Sfinx. Hij was tevens artistiek leider van ARCA (Gent) en Theater De Voorziening (Groningen).
Daarna kiest hij voor de pedagogie en wordt hij opleidingshoofd en voltijds docent aan de theaterafdeling van het RITCS. Dehert begeleidde in die hoedanigheid vele generaties spelers en regisseurs en drukte op die manier zijn stempel op het Vlaamse podiumkunstenlandschap. Hij hervormde samen met zijn collega’s de regie-opleiding, integreerde de spel-opleiding, lag aan de basis van de opleiding podiumtechnieken en bracht die drie opleidingen samen in een uniek gezelschapsmodel.
Tevens was hij bezieler en mede-initiator van het artistieke onderzoek dat al heel vroeg die theaterafdeling kenmerkt, nog voor de Bologna-hervormingen, met onder meer projecten over het komische en het populaire, performance en outsiderkunst (Let’s go outside), subversiviteit (Subfest) en als sluitstuk Baroque Bodies, een wild, collectief project op de grens van kunstpraktijk, onderzoek en pedagogie, met als uitgangspunt leven en werk van zijn levenslange fascinatie: John Wilmot, Second Earl of Rochester. Dat onderzoek resulteerde niet alleen in festivals in de Beursschouwburg en de Brakke Grond maar vond ook zijn neerslag in het in 2016 gepubliceerde boek The World of a/the Monkey. Een anatomie van de barokke theatraliteit.
Ook na zijn pensioen bleef hij als gastdocent aan de theateropleiding van het RITCS les geven en tot aan zijn dood werkte hij onder meer aan een uitgebreide studie over de opkomst en ondergang van het populaire, met als voorlopige werktitel What remains…
Door zijn tomeloze energie, zijn grenzeloze eruditie en zijn tegendraadse, avontuurlijke geest was Pol een cruciale inspiratiebron voor een lange lijst kunstenaars en denkers. Bovenal was Pol een tedere anarchist die ervan hield te ontregelen waar nodig en te verbinden waar mogelijk.
Tekst Karel Vanhaesebrouck
Foto: Luc Peeters, Foto Keoon-Antwerpen