Educatieve Master Audiovisuele en Beeldende Kunsten
Ruth Rondas
Ruth Rondas behaalde een Licentiaat in de Pedagogische Wetenschappen, optie Onderwijspedagogiek en een aggregaat aan de Universiteit Gent. In 2012 doctoreerde Ruth in de Pedagogische Wetenschappen, met als thema de één-op-één relatie in het Hoger Instrumentonderwijs. De interesse voor het instrumentonderwijs groeide door haar passie voor alles wat met onderwijs te maken heeft in combinatie met het spelen van muziek. Sinds 2014 werkt Ruth aan het Koninklijk Conservatorium Brussel waar ze – naast haar onderwijsopdracht in de specifieke lerarenopleiding – een tweejarig onderzoek deed naar het gebruik van Hedendaagse Muziek in het Deeltijds Kunstonderwijs (piano). In 2019-2020 ging ze de uitdaging aan om opleidingshoofd te worden van de Educatieve Opleidingen in de Kunsten waar ze samen met een enthousiast team vormgeeft aan deze opleiding.
ruth.rondas@ehb.be
Tim De Keersmaecker
Tim De Keersmaecker is geboren op 11 augustus 1975. Voor hij startte aan het RITCS in 2003, haalde hij een diploma psychiatrische verpleegkunde, terwijl hij ook Sociale en Cuturele Agogiek studeerde aan de VUB. Hij werkte vijf jaar als psychiatrische verpleegkundige op een afdeling persoonlijkheidsstoornissen. Tijdens zijn tijd op het RITCS, kiest hij voor de optie ‘documentaire’ en studeert succesvol af in 2007 met de korte documentaire ‘Die Vögelein schweigen im Walde’. Deze film kreeg de Henri Storckprijs en een wildcard van het Vlaams Audiovisueel Fonds. Ondertussen heeft hij een zestal films op zijn naam staan. Hij is als pedagoog verbonden aan het RITCS waar hij ateliers documentaire doceert in de eerste twee bachelorjaren. Zijn PHD-onderzoek handelt over het werken in een non-fictie context in tijden van fake news.
tim.de.keersmaecker@ehb.be
Jan Geers
Jan Geers is sinds 1999 professioneel actief in het culturele veld als regisseur. Hij werkte in het verleden voor verschillende huizen en gezelschappen O.a.: DitoDito, Tristero, Nieuwpoorttheater, Villanella, Tweetaktfestival, Stuk, Time Circus, Cie Lodewijk Louis, Campo, BOSTON, GLobe Aroma, De Spil, De Brakke Grond.... Zijn werk is sociaal geëngageerd en vaak geeft het een diep menselijke inkijk in de petite histoire van la flandre profonde. Geers is een ervaren maker in het sociaal-artistieke veld. Zijn PHD-onderzoek gaat over sociaal-artistiek werk en wat dit werk vertelt over een gemeenschap. Geers heeft naast zijn artistiek werk ook als theaterpedagoog een diverse track-record.
jan.geers@ehb.be
Mirjam Devriendt
Fotografe en videoartieste Mirjam Devriendt (1961) studeerde aan LUCA, School of Arts in Brussel. De Gentse fotograaf en grafisch ontwerper Johan Duyck was haar mentor in de fotografie. Dankzij hem werd muziek een belangrijke invloed in haar leven, wat zich uitte in verschillende projecten met de tenor Stephan Van Dyck, met György Kurtag, het Danel Quartet, het pianoduo Jan Michiels & Inge Spinette, of met dansers zoals Anne Teresa De Keersmaecker, Pierre Droulers en Alexander Baervoets. Sinds 2000 werkt ze nauw samen met choreograaf/danser Vincent Dunoyer en met Berlinde De Bruyckere. Als haar vaste fotografe speelde ze een essentiële rol in de manier waarop de wereld kijkt naar het werk van De Bruyckere. Haar camera ligt als het ware in het verlengde van de blik van de artieste. In 2009 verzorgde ze de beelden voor de productie ‘Waar is mijn ziel?’ van Muziektheater Transparant, waarin madrigalen van Monteverdi op een originele manier op scène werden gebracht door regisseuse Caroline Petrick. In 2015 creëerde ze video’s voor de opera Penthesilea in De Munt/La Monnaie, in een regie van Pierre Audi en een scenografie van Berlinde De Bruyckere. Naast haar portretten van winnaars van Culture Prize, fotografeert ze regelmatig voor verschillende muziek- en theaterensembles, zoals B’Rock Orchestra, Ictus Ensemble, Muziektheater Transparant en Collegium Vocale. Mirjam Devriendt doceert in de fotografie- en projectafdeling van de Rhok Academie Beeldende Kunsten in Etterbeek.
Jan Vromman
Jan Vromman twijfelde ooit tussen studeren voor licentiaat geschiedenis en filmregisseur. Intussen is het vooral het maken van documentaires geworden en niet weinig betreft het onderwerpen die onderzoek, standpunt, historisch inzicht vragen. Documentaires als ‘Zolang er Scheepsbouwers zingen’ en ‘De Kunst van het Boomhakken’ of ‘Le petit jeune homme de Binche’ getuigen daarvan.
Maar het denken blijft multimediaal en transversaal. Nieuwsgierigheid dreef Jan Vromman ook naar theater, sociaal-artistieek projecten, installaties en zelfs fictiewerk. Waar audiovisueel werk vaak een personage als drager voor een film neemt, kies ik graag voor een maatschappelijk, breed gegeven. Betrokkenheid en emotie mogen inzicht en analyse niet in de weg staan. De meest recente documentaire: ‘De Geschiedenis van het Varken (in ons)’ is daar een illustratie van. Geen echt journalistiek werk in de zin van het zich vastbijten in een actualiteit, maar eerder een meditatie die het heden situeert a.h.v. de gehele voorgeschiedenis.
Daarnaast werkt Jan Vromman aan een onderzoeksopdracht i.s.m. het Brussels Art Platform & de VUB.
jan.vromman@ehb.be
Evita Nossent
Evita Nossent, geboren in Chili, heeft Vlaanderen bekoord met haar warme stem. Zo presenteerde zij op Klara o.a. de Klara Top 100 van klassieke muziek en op televisie was zij te zien als presentatrice van de Koningin Elisabethwedstrijd. Haar ervaring komt van pas als lerares aan het Stedelijk Conservatorium Mechelen.
Hanna Desmet
Hanna Desmet studeerde in 2018 af in de studierichting schrijven aan het RITCS. Ze had toen al een diploma voor leraar op zak. Hanna wil zich graag verdiepen in het onderzoek naar de ontwikkeling van nieuw didactisch repertoire om kinderen, jongeren en liefhebbers creatief te leren schrijven. Ze stond reeds op verschillende podia om haar gedichten op de wereld los te laten.
Maggy De Ridder
Maggy De Ridder behaalde aan het Lemmensinstituut eerste prijzen in notenleer en harmonie. Aan het Koninklijk Conservatorium Brussel behaalde ze een master muziekschriftuur, een master compositie, een lerarendiploma en ze volgde ook nog koordirectie. Ze gaf meer dan tien jaar les in het DKO en is momenteel actief op de kunsthumaniora Brussel en het KCB.
Daarnaast is ze mede-auteur en redacteur van Da Capo, een muzikaal-didactische uitgave (Pelckmans), dirigente van een gemengd koor en componiste. Ze wordt regelmatig gevraagd als jurylid en er werden al verschillende werken van haar hand via televisie in binnen-en buitenland uitgezonden.
Vragen?
Wil je binnenkort starten aan het RITCS School of Arts maar heb je nog wat vragen? Blijf op de hoogte via de nieuwsbrief of neem contact met ons op.